Fototoek


Fotogalerie van Jan-Maarten Goedkoop

Snelheidsbegrenzer
Snelheidsbegrenzer
01/07/2021

Let op: anticiperend op de 'EU vs Disinformation campaign' van de 'European External Action Service East Stratcom Task Force' en vanwege invoering van onder meer de Duitse 'Netzwerkdurchsetzungsgesetz' heeft de redactie van deze website besloten per 1 februari 2018 op alle politiek gevoelige items preventief 'SelfCensuur'* toe te passen.


Amnesty International over 'Vrijheid van Meningsuiting':
"Het recht op vrijheid van meningsuiting wordt in het VN-verdrag (BuPo) beschreven als de vrijheid om inlichtingen en denkbeelden van welke aard ook te vergaren, te ontvangen en door te geven, ongeacht grenzen en ongeacht de vorm."

'Snelheidsbegrenzer' 07 jan 2021 (laatst bijgewerkt op 10 jan 2021 12.25u)

Aanleiding was onder meer dit:
'Fataal ongeluk 8 maart in Haren: Ramon (20) was méér dan de hardrijder' Bron: Haren de Krant 23 nov 2020
"De samenleving heeft in zulke situaties de neiging om er snel ‘een passende verklaring’ voor te zoeken en die vervolgens te voorzien van een fluorescerend etiket: ‘Het waren hardrijders, dus zelf verantwoordelijk voor hun dood’."
Dat etiket klopt ook gewoon, het slachtoffer was een hardrijder. Dat hij leed aan achterliggende problematiek mag ook waar zijn, maar dat is geen excuus voor zulk rijgedrag, hooguit een verklaring.
In een echt zorgzame samenleving zou je er voor moeten zorgen dat dit soort mensen, die niet in staat zijn de verantwoordelijkheid te dragen om aan het verkeer deel te nemen, niet achter het stuur zouden kunnen kruipen. Want ze veroorzaken niet alleen hun eigen ondergang, maar ruïneren ook andermans leven.
Nog even een opfrisser, ook misschien voor mevrouw Meeuwissen van de VVD uit Drenthe: 'Automobilist is gevaar voor het verkeer'. Kijk maar eens naar de statistieken. Hoeveel keer per jaar worden verkeersdeelnemers gedood door een overstekend edelhert? En hoeveel doden vallen er jaarlijks in het verkeer ten gevolge van een verkeersongeluk, al dan niet eenzijdig, waarbij een voertuig betrokken is? In 2019 vielen er volgens de SWOV 661 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren in Nederland. Hoeveel daarvan waren slachtoffer van een overstekend edelhert of een vallende tak? Zullen we het nog maar niet hebben over de aantallen dieren die doodgereden werden door automobilisten.
Kijk dus eerst eens naar de werkelijke oorzaken van verkeersslachtoffers en zorg ter voorkoming, in dit specifieke soort gevallen, voor passende begeleiding van jongeren, die met psychische problemen kampen. Help die en zorg er bijvoorbeeld voor dat ze de weg niet op gaan, zolang als ze daarvoor de eigen verantwoordelikheid niet kunnen dragen.
en eerder dit:
'Drie mannen overleden nadat auto in brand vliegt' Bron: AD 15 aug 2020
We lezen het de laatste tijd regelmatig: jongeren die op onverklaarbare wijze de dood vinden bij een eenzijdig verkeersongeluk en politie noch journalisten doen een uitspraak over de werkelijke oorzaak.
Onlangs nog aan de Rijkstraatweg in Haren. Een boom en een lantaarnpaal gingen om: 'Stille getuigen van dodelijk ongeval Rijksstraatweg Haren' Bron: Haren de Krant van 09 mrt 2020.
"Wat er precies is gebeurd is nog niet duidelijk". De woorden drank, drugs, ballonnetjes of te hard rijden worden niet genoemd. De plek des onheils wordt een soort bedevaartsoord, waar autoonderdelen aan een tweede boom worden geschroefd (ook niet echt bevorderlijk voor die boom) en flessen met sterke drank (Jägermeister om precies te zijn, 35% alcohol) als 'eerbetoon' bij dezelfde boom worden geplaatst. "Op de Rijksstraatweg is het rond dit tijdstip doorgaans erg rustig en er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u. Op het wegdek zijn geen remsporen zichtbaar."
"Let op: Het is als buitenstaander niet te bewijzen of de bestuurder gisteren veel te snel heeft gereden en daarover willen we dus niet speculeren. Het onderzoek van de politie moet daarover duidelijkheid verschaffen. Op deze website zijn reacties op de berichtgeving dan ook niet mogelijk", zegt de journalist van Haren de Krant. “We horen zelfs zeggen dat ze alcohol op hadden. Niks van waar.”
Mijn conclusie was dat je niet zomaar een boom en een lantaarnpaal omver rijdt als je een stuurfoutje maakt en met 50 km/u vergeet te remmen, maar ja als je dat in twijfel trekt dan ben je zelf al gauw een 'Wappie'.
De berichtgeving over het ongeval in Finsterwolde verliep al even wollig. "Drie mannen overleden nadat auto in brand vliegt", suggereert toch echt dat het om een soort van elektrische auto ging, die spontaan in brand vloog, inzittenden kwamen daarbij om en het voertuig kwam uiteindelijk tegen een boom tot stilstand. Wie verder leest komt erachter dat de auto in een flauwe bocht van de weg raakte, tegen een boom reed en vervolgens in brand vloog. Dit alles met fatale gevolgen voor inzittenden.
Lezen we in het AD: Vriendengroep is kapot na dodelijk ongeval Finsterwolde: 'Het was altijd gezellig' Bron: AD 16 aug 2020
"Woensdag had ik hem nog aan de telefoon, we zouden naar de eerste wedstrijd van het seizoen.” Zelf sportte hij niet: „Nee, het flesje bier, dat was hun sport."
Stille tocht 'in blote pens' voor slachtoffers ongeluk Finsterwolde Bron: RTV Noord 17 aug 2020
'Alle mannen gaan in de blote pens', vertelt Sibering.
De vriendenploeg neemt ook ieder een tray Schultenbrau-bier mee. 'Dat dronken ze altijd', zegt Sibering.
'Over de oorzaak van het ongeval tast de Politie nog in het duister' heet het dan tegenwoordig.
Misschien toch tijd dat we met zijn allen eens stoppen met de combinatie drinken, blowen, snuiven, pompen, appen en deelname aan het verkeer. Er zijn ook nog medeweggebruikers en het is zelfs zonde van de boom om die onnodig aan gort te rijden. Om nog maar te zwijgen over de fysieke, financiële en emotionele lasten die dit soort ongelukken de onschuldige overige slachtoffers, de naasten, de hulp- en zorgverleners en de gehele maatschappij opleveren.

Vervolgens kwam dit voorbij:
'Rotterdam wil van 50 naar 30 kilometer per uur, "niet eenvoudig te realiseren"' Bron: NOS 27 nov 2020
"Het is geen kwestie van de bordjes omwisselen en klaar. Deze wegen zijn ontworpen om 50 kilometer te rijden. Als je daar alleen een limiet stelt, houden mensen zich er niet aan. Je moet een weg zo inrichten dat mensen 30 gaan rijden. Dus geen asfalt, maar klinkerbestrating en bijvoorbeeld drempels en versmallingen."

Als je op die laatste manier wilt dat er in Nederland niet te hard gereden wordt, dan wordt het autootje pesten wat ook nog eens miljoenen of meer gaat kosten. Goed voor de economie wellicht, maar daar gaat het hier nu even niet om.

Sommigen denken een oplossing te hebben:
'Christen Unie wil automobilisten belonen die zich houden aan maximumsnelheid' Bron: OogTV 09 jan 2021
Een systeem van belonen zou de problemen op kunnen lossen. De 'Spaarpaal' zou zoiets zijn. Wie netjes volgens de regels rijdt spaart voor een speeltoestel bij de aangrenzende school bijvoorbeeld.
Leuk en aardig bedacht, typisch Hollands ook, de automobilist als kleuter behandelen en goed gedrag belonen. Het probleem is alleen dat al die eenzijdige dodelijke ongelukken van jongeren tegen bomen en fietsers en voetgangers die dood gereden worden vanwege te hoge snelheden van automobilisten, niet op naam staan van de 'brave burger' die het 'goed bedoelt', de zogenaamde deuger. Het zijn die deugers die gaan sparen en de aso's die blijven racen. En die laatsten gaan echt niet hun gedrag aanpassen om voor een wip kip voor de kleuterschool te gaan sparen. Ze zijn daarentegen wel verantwoordelijk voor de meeste slachtoffers.
Een 'Spaarpaal' is dus niet de oplossing.

Wie teneinde de verkeersveiligheid te verhogen de snelheid van gemotoriseerd verkeer echt naar beneden wil brengen kan dit wel realiseren op een andere en eigenlijk tamelijk simpele wijze. Het vereist weinig investeringen en tast maar zeer beperkt de privacy van de bestuurder aan. Die simpele oplossing dwingt de chauffeur wel tot het matigen van de snelheid, volgens dezelfde verplichtingen als nu, maar dit hoeft niet door politie ter plekke of met camera's afgedwongen te worden. Ook hoeft er niet 'stiekem' gekeken te worden met AI (Artificial Intelligence) of iemand te hard rijdt.

Het antwoord is de Snelheidsbegrenzer ook wel Intelligente Snelheids Adaptatie ISA genoemd. Daar is al het nodige onderzoek naar gedaan, in 1998 onder meer door het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en vrachtauto's zijn er voor een deel al mee uitgerust, net als brommers en e-bikes om er maar een paar te noemen. Die beperken zich evenwel meestal tot een enkele maximumsnelheid.

Wat je op woonerven, bij scholen, in steden, op 80km en 100km wegen zou willen is dat mensen zich in die situaties gewoon aan de afgesproken regels zouden houden. De praktijk leert dat dat vaak niet het geval is.

Welnu, hier de oplossing. Zelfs wie in een meer dan tien jaar oude auto rijdt, benzine of diesel maakt niet uit, heeft een redelijke kans dat er twee functies in het voertuig aanwezig zijn: a. een navigatiesysteem en b. een cruise control.

Een navigatiesysteem bepaalt aan te ontvangen satellietsignalen waar het voertuig zich bevindt. Daarvoor is niks geen Wifi, geen 4G of 5G nodig en er is niemand die je 'afluistert'. Het enige dat gebeurt is dat satellieten signalen uitzenden en jij kiest ervoor om ze te ontvangen. Zelf zend je niks uit. Dat is het principe van de GPS, het Global Positioning System.
Een goed geüpdatet navigatiesysteem weet verder precies wat de maximumsnelheid op elke plek is waar je je bevindt, aan de hand van een goed bijgewerkt kaartsysteem, met relevante verkeersinformatie.

Een cruise control meet de snelheid van de auto, zoals je die ook kunt aflezen op je snelheidsmeter op het dashboard. Als chauffeur kun je dat systeem inschakelen om een bepaalde snelheid te rijden, of je kunt er voor kiezen een maximumsnelheid in te stellen.

Wat is nu die eenvoudige oplossing? Koppel die twee apparaten aan elkaar en dat is alles.
Wanneer het navigatiesysteem weet waar je rijdt en via de digitale kaarten beschikt over de informatie met betrekking tot de maximumsnelheid, dan rest er nog een enkele handeling: geef die gegevens door aan de cruise control en klaar is Kees. Het hele systeem regelt het dan verder zelf, zonder dat iemand zich er nog mee bemoeit en zonder dat een enkele agent achter een boom je 'stiekem' staat te volgen, of je langs een andere 'slinkse' weg bespioneert.

Waarom wordt dit nog niet toegepast is de voor de hand liggende vraag? Wellicht is het weer eens zo dat de meest logische en simpele oplossing niet gewenst is of niet geloofwaardig overkomt? Levert geen centjes op? Levert geen kiezers op?

"Het is geen kwestie van de bordjes omwisselen en klaar. Deze wegen zijn ontworpen om 50 kilometer te rijden. Als je daar alleen een limiet stelt, houden mensen zich er niet aan. Je moet een weg zo inrichten dat mensen 30 gaan rijden. Dus geen asfalt, maar klinkerbestrating en bijvoorbeeld drempels en versmallingen", heet het in de stad van Burgemeester Ahmed Aboutaleb.
De grap is dat het juist wel een kwestie is van de bordjes omwisselen. Maar dan moeten we ook de bordjes verhangen en keuzes durven maken.

Tot slot: wanneer we dit nog jaren uitstellen en half Nederland omploegen en herinrichten met dorpeltjes, drempeltjes, hobbeltjes, versmallinkjes, slingeringetjes en wat nog meer en geen geld hebben om de regels te handhaven, dan nog zal op termijn dit systeem toch ingevoerd dienen te worden.
Wanneer wij in die toekomst met de zelfrijdende auto op stap willen gaan zal die alleen de weg op mogen indien dat juridisch onderbouwd is. Een boek gaan lezen op de achterbank en vervolgens de zelfrijdende auto die de maximumsnelheid niet respecteert zal in de rechtbank niet zo'n sterke indruk maken.
Dus waarom daar nog op wachten als het vandaag al, vrijwel gratis, geregeld kan worden?
Het enige 'probleem' dat Rotterdam nog rest is de vraag hoe je gewoon een mailtje naar ze kunt sturen, om ze deze wijsheden bij te brengen? Gemeente Rotterdam contact?

Mijn Navigatiesysteem 'adviseert' hierbij al jaren met geluidssignalen! Nu nog de daden.

Bijsluiter:

Met een * aangeduide citaten behoren tot de grotere groep der Parodialen. Ze worden vooral veel gebruikt in de vierdelijns zorg. Parodialen worden specifiek ingezet bij klachten van verhoogd ego. De werkzame stof bestaat meestal uit Parodie of Satire, maar soms bevat het medicijn ook Ironie, Spot, Humor of aanverwante stoffen. Bijwerkingen zijn niet bekend. Het middel moet wel met terughoudendheid worden toegepast bij mensen met een chronisch tekort aan 'Selfspot'. Humor kan bij deze groep patiënten soms dodelijk zijn. In mildere vorm zijn effecten waargenomen van allergie en irritatie.  Deze verschijnselen verdwijnen meestal binnen een paar minuten. Wanneer de reactie heftiger is en langer aanhoudt is het raadzaam contact op te nemen met de huisarts. Neem altijd de betreffende Parodial mee, zodat uw arts weet welke stof van toepassing is.

: zoiets als , 'Geprüfte Sicherheit', voor de persvrijheid? Zie ook Sheila Sitalsing op 30 aug 2017