Let op: anticiperend op de 'EU vs Disinformation campaign' van de 'European External Action Service East Stratcom Task Force' en vanwege invoering van onder meer de Duitse 'Netzwerkdurchsetzungsgesetz' heeft de redactie van deze website besloten per 1 februari 2018 op alle politiek gevoelige items preventief 'SelfCensuur'* toe te passen.
Amnesty International over 'Vrijheid van Meningsuiting':
"Het recht op vrijheid van meningsuiting wordt in het VN-verdrag (BuPo) beschreven als de vrijheid om inlichtingen en denkbeelden van welke aard ook te vergaren, te ontvangen en door te geven, ongeacht grenzen en ongeacht de vorm."
'Snelheidsbegrenzer' 07 jan 2021 (laatst bijgewerkt op 05 jan 2024)
Zie ook: 'Fietsstraat'
Aanleiding waren onder meer dit soort berichten:
'Rijkswaterstaat: meer dan 40 procent van de Nederlandse bermen is onveilig' Bron: De Volkskrant 23 dec 2021
"Langs provinciale wegen zijn de afgelopen jaren duizenden bomen gekapt om de hoeveelheid obstakels te verminderen en de bermen veiliger te maken, maar deze maatregel stuit op weerstand van omwonenden en natuurorganisaties."
"Zeker een kwart van de dodelijke slachtoffers op rijkswegen betreft een bermongeval, hebben wij onderzocht."
Waarom staat boven dit artikel eigenlijk niet de juiste kop: 'Meer dan 40 procent van de Nederlandse weggebruikers is een gevaar op de weg'? Drank, drugs, lachgas, appen, bellen, roept u maar. Allemaal de schuld van die bomen, ja hoor.
'Indrukwekkend eerbetoon: vuurwerk afgestoken bij plek van fataal ongeluk in Helmond' Bron ED 14 nov 2021
"Vrienden, familie, bekenden en anderen staan in een kring rond de plek van het fatale ongeluk. Zij stonden in een kring om de plek van het ongeluk, legden bloemen neer en staken vuurwerk af als eerbetoon aan de slachtoffers (15, 16, 16)."
Gaan we tegenwoordig aan eerbetoon doen na dit soort drama's? Wat nou als in die ambulance een onschuldige patiënt had gelegen? Wat nou als deze ambulancebroeders het leven hadden gelaten? Zijn we het spoor niet een beetje bijster met een vuurwerkshow voor de veroorzakers van dit soort ongelukken? Eerbetoon lijkt mij bedoeld voor helden of slachtoffers van andermans wandaden. Het leven van een ander roekeloos op het spel zetten lijkt daar toch niet echt onder te vallen?
'Drie jongens (15 en 16) omgekomen bij botsing met ambulance' Bron: NOS 14 nov 2021
"Naast het wrak is een fles lachgas gevonden. Onderzocht wordt of die een rol heeft gespeeld bij het ongeluk."
Stiefvader verongelukte tiener: 'Groot raadsel hoe ze aan auto zijn gekomen' Bron: NOS 14 nov 2021
"De politie liet eerder vandaag weten ook nog te gissen naar hoe de jongens de auto in handen hebben gekregen. De joyriders zouden het voertuig op een normale manier hebben gestart, met een sleutel dus.
Een politiewoordvoerder zei dat de eigenaar van de auto inmiddels wel is achterhaald. De politie doet onderzoek naar de relatie tussen de jongens en de auto-eigenaar. Naast het wrak werd een fles lachgas gevonden. Ook de mogelijke rol van lachgas bij het ongeval wordt onderzocht."
"Het waren gewoon mannekes, zoals iedereen dat was op die leeftijd"
Tja, het is maar wat je gewoon noemt.
'Amputatie uitgevoerd bij Zwollenaar (32) na ernstig ongeval op A50' Bron: RTV Oost 19 okt 2021
"Volgens ooggetuigen reed de Zwollenaar met zijn Mercedes met zeer hoge snelheid over de A50. Bij de afslag Epe in de richting van Zwolle reed de automobilist door nog onbekende oorzaak rechtdoor in de bocht, werd gelanceerd door een greppel en kwam tegen een rij bomen tot stilstand."
"Tijdens de hulpverlening werd in de buurt van de bijrijdersstoel een lachgascilinder gevonden. Of de bestuurder onder invloed heeft gereden, wordt nog onderzocht door de politie. Wel is er sporenonderzoek verricht door de Verkeers Ongevallen Analyse (VOA)."
Maatregelen of een nieuw monument? Altijd lastig polderen voor onze (politieke) bestuurders.
'Bermmonument geplaatst als wake-up call' Bron: Haren de Krant 13 okt 2021
"Het ongeluk gebeurde met hoge snelheid. Die rijstijl is in kringen van autoliefhebbers, waar Ramon Smid deel van uitmaakte, niet ongebruikelijk."
"Een aantal vrienden waren bij de plaatsing aanwezig, alsmede Mascha, de moeder van Ramon Smid."
Direct na de onthulling van dit 'monument' ter plekke nu geen flessen Jägermeister, zoals in maart 2020 viel te constateren (lees hieronder), 'slechts' een paar groene halve liter blikken met onbekende inhoud, waar je volgens de beschrijving waarschijnlijk wel harder van gaat rijden. Gaan we nu roekeloze chauffeurs een spiegel voorhouden of zijn we verkapt bezig met heldenverering en de oprichting van een 'eremonument voor wegpiraten'? "Die rijstijl is niet ongebruikelijk." En dus? En nadat je al bomen aan gort hebt gereden moet een andere boom het ook nog eens ontgelden met de bevestiging van sleutelgereedschap? En de gemeente gedoogt dit? Heeft die eigenlijk al een nieuwe boom geplant? En zo ja, op wiens kosten dan?
En wat nou als de jonge 'helden' op het fietspad of op de stoep nog even een paar scholieren of voetballertjes van Be Quick hadden doodgereden? Hadden we het dan ook gehad over "niet ongebruikelijke rijstijl"? Wie was er dan geïnterviewd? Wat mij betreft mag het 'monument' morgen verhuizen naar het privé-circuit van de autoclub van onze 'helden', hun achtertuin om maar wat te noemen.
'Fietsster ernstig gewond bij aanrijding met taxibusje (update)' Bron: Oog 12 okt 2021
"Een fietsster is dinsdagmiddag rond 12.30 uur in Haren met haar rijwiel onder een taxibusje beland. Het gaat om een 20-jarige vrouw die ernstig gewond raakte."
Koptekst zou beter kunnen luiden: 'Taxibusje geeft geen voorrang en rijdt over fietsster heen'.
'Vrouw (20) ernstig gewond bij aanrijding in Haren (update)' Bron: RTV Noord 12 okt 2021
"Nadat de vrouw door de hulpdiensten was bevrijd, is ze naar een ziekenhuis gebracht. De oorzaak van het ongeluk is niet bekend."
Oorzaak niet bekend? Hier loopt de 'Fietssnelweg' Groningen - Haren, een zogenaamd geweldig idee van D66. Deze 'snelweg' kent diverse zeer gevaarlijke kruisingen, waar dit er een van is. Een fietser, die hier onder een busje beland heeft 99,99% kans dat er geen voorrang werd gegeven, wat de fietser hier dus wel heeft.
Zonder generalisering kan toch wel gezegd worden dat busjes (in het algemeen) en specifiek die met een blauw nummerbord, vaak bestuurd worden door personen, die de veiligheid van hun medeweggebruiker op het tweede of derde plan hebben staan.
'Meisje (20) ernstig gewond door aanrijding op gevaarlijke kruising' Bron: Haren de Krant 12 okt 2021
"Opnieuw heeft er een aanrijding plaatsgevonden op de kruising Dilgtweg-Kerklaan in Haren. Dinsdag rond 12.20 uur werd een meisje op de fiets aangereden door een afslaand taxibusje."
"Het fietspad ligt evenwijdig aan de Kerklaan en afslaand autoverkeer wordt vaak verrast door fietsers uit beide richtingen. Het ligt voor de hand dat dit nu ook is gebeurd."
Zo kun je het ook zeggen, zonder de verantwoordelijkheid bij de chauffeur van het busje te leggen.
'Vervolging voor dodelijke autocrash houdt gemoederen bezig in Bad Nieuweschans' Bron: RTV Noord 12 okt 2021
"Zowel K’s rijgedrag als haar vervolging is veelbesproken in Bad Nieuweschans. Maar de dorpsbewoners die wij spraken, willen alleen anoniem hun verhaal doen, omdat ze bang zijn voor represailles."
'Verdachte van dodelijke crash Finsterwolde moet zich voor de rechtbank verantwoorden. Vrouw reed tussen de 67 en 94 kilometer per uur op weg waar een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer' Bron: Dagblad vh Noorden 11 okt 2021
'Bestelbusje ramt boom en lantaarnpaal langs Rijksstraatweg in Haren' Bron Oog 03 sep 2021
"De bestuurder van de bestelbus bleef ongedeerd. Het ongeluk zorgde voor veel schade aan het voertuig en voor een ravage op en langs de weg.
De weg werd gedeeltelijk afgesloten voor bergings- en opruimwerkzaamheden. De toedracht van het ongeluk is niet bekend."
Weg boom, weg lantaarnpaal, net geen scholier vermorzeld. 'Toedracht onbekend', 'De bestuurder raakte bij het ongeluk niet gewond.' (Bron laatste: RTV Noord)
Als ooggetuige, niet live, vastgesteld: remweg van ongeveer vijftig meter, inclusief afremmen vanwege boom en lantaarnpaal. Vijfentwintig meter verderop richting Groningen staan twee borden aan weerszijde van de weg met 30km. Chauffeur onwel, maar niet gewond? Keurig 50m/u gereden? Waar zijn we mee bezig achter het stuur? "Mag ik ze er weer uithalen', is de reactie van een agent ter plekke.
De zware verhalen achter Twentse verkeersovertredingen: ‘Ik was depressief, niets interesseerde me’ Bron: Tubantia 28 jun 2021
"Nee, hij had die zaterdag na een aantal halve liters niet meer de auto moeten pakken voor het halen van patat, zegt hij tegen rechter Vincent Wolting. William slingerde, werd aangehouden en bleek fors in de olie. Drie keer meer aan alcohol in zijn bloed dan is toegestaan."
"Vorig jaar werden er bijna 7,8 miljoen verkeersboetes opgelegd. Dat zijn er ruim 21.000 per dag. Voor het overgrote deel (80 procent) zijn dit snelheidsovertredingen, die voornamelijk afgedaan worden met een boete."
'Tweelingbroer Jasper (24) veroorzaakte verkeersdrama bij Borger, nabestaanden woest om beschuldigingen' Bron: AD 15 jun 2021
"Het verkeersdrama van 30 mei op de N34 in Borger, waarbij vier mensen om het leven kwamen, werd veroorzaakt door de bestuurder van een van de betrokken auto’s. De 24-jarige Jasper uit het Drentse dorpje Dalen blijkt volgens de politie met hogere snelheid op een voorligger te zijn gereden. Beide auto’s raakten daarbij stuurloos."
"Volgens Dagblad van het Noorden zou Jasper zich schuldig hebben gemaakt aan een dollemansrit, waarbij hij met 170 kilometer per uur meerdere auto’s zou hebben ingehaald, op een weg waar een maximumsnelheid geldt van 100 kilometer per uur."
'Verongelukte man (20) probeerde ‘spannende foto’ te maken van zijn nieuwe auto op spoorwegovergang' Bron: AD 17 mei 2021
"Het Dagblad van het Noorden meldde eerder vandaag op basis van getuigen dat het 20-jarige slachtoffer uit de gemeente Midden-Groningen op de spoorwegovergang zijn nieuwe auto fotografeerde met een naderende trein op de achtergrond. Toen hij daarna wilde wegrijden, zou het hem niet zijn gelukt de auto te starten. Zijn vriendin wist op tijd weg te komen, het slachtoffer niet. Op foto’s is een zwaar beschadigde auto te zien."
Heeft niet regelrecht te maken met snelheidsbegrenzers, maar wel met roekeloos gedrag van verkeersdeelnemers, die hun verantwoordelijkheid aan verkeersdeelname kennelijk niet kunnen dragen. Dat niet alleen ten aanzien van zichzelf, maar ook ten opzichte van hun medemens in het verkeer, machinisten van treinen en inzittenden bijvoorbeeld.
'Fataal ongeluk 8 maart in Haren: Ramon (20) was méér dan de hardrijder' Bron: Haren de Krant 23 nov 2020
"De samenleving heeft in zulke situaties de neiging om er snel ‘een passende verklaring’ voor te zoeken en die vervolgens te voorzien van een fluorescerend etiket: ‘Het waren hardrijders, dus zelf verantwoordelijk voor hun dood’."
Dat etiket klopt ook gewoon, het slachtoffer was een hardrijder. Dat hij leed aan achterliggende problematiek mag ook waar zijn, maar dat is geen excuus voor zulk rijgedrag, hooguit een verklaring.
In een echt zorgzame samenleving zou je er voor moeten zorgen dat dit soort mensen, die niet in staat zijn de verantwoordelijkheid te dragen om aan het verkeer deel te nemen, niet achter het stuur zouden kunnen kruipen. Want ze veroorzaken niet alleen hun eigen ondergang, maar ruïneren ook andermans leven.
Nog even een opfrisser, ook misschien voor mevrouw Meeuwissen van de VVD uit Drenthe: 'Automobilist is gevaar voor het verkeer'. Kijk maar eens naar de statistieken. Hoeveel keer per jaar worden verkeersdeelnemers gedood door een overstekend edelhert? En hoeveel doden vallen er jaarlijks in het verkeer ten gevolge van een verkeersongeluk, al dan niet eenzijdig, waarbij een voertuig betrokken is? In 2019 vielen er volgens de SWOV 661 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren in Nederland. Hoeveel daarvan waren slachtoffer van een overstekend edelhert of een vallende tak? Zullen we het nog maar niet hebben over de aantallen dieren die doodgereden werden door automobilisten.
Kijk dus eerst eens naar de werkelijke oorzaken van verkeersslachtoffers en zorg ter voorkoming, in dit specifieke soort gevallen, voor passende begeleiding van jongeren, die met psychische problemen kampen. Help die en zorg er bijvoorbeeld voor dat ze de weg niet op gaan, zolang als ze daarvoor de eigen verantwoordelijkheid niet kunnen dragen.
en eerder dit:
'Drie mannen overleden nadat auto in brand vliegt' Bron: AD 15 aug 2020
We lezen het de laatste tijd regelmatig: jongeren die op onverklaarbare wijze de dood vinden bij een eenzijdig verkeersongeluk en politie noch journalisten doen een uitspraak over de werkelijke oorzaak.
Onlangs nog aan de Rijkstraatweg in Haren. Een boom en een lantaarnpaal gingen om: 'Stille getuigen van dodelijk ongeval Rijksstraatweg Haren' Bron: Haren de Krant van 09 mrt 2020.
"Wat er precies is gebeurd is nog niet duidelijk". De woorden drank, drugs, ballonnetjes of te hard rijden worden niet genoemd. De plek des onheils wordt een soort bedevaartsoord, waar auto onderdelen aan een tweede boom worden geschroefd (ook niet echt bevorderlijk voor die boom) en flessen met sterke drank (Jägermeister om precies te zijn, 35% alcohol) als 'eerbetoon' bij dezelfde boom worden geplaatst. "Op de Rijksstraatweg is het rond dit tijdstip doorgaans erg rustig en er geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u. Op het wegdek zijn geen remsporen zichtbaar."
"Let op: Het is als buitenstaander niet te bewijzen of de bestuurder gisteren veel te snel heeft gereden en daarover willen we dus niet speculeren. Het onderzoek van de politie moet daarover duidelijkheid verschaffen. Op deze website zijn reacties op de berichtgeving dan ook niet mogelijk", zegt de journalist van Haren de Krant. “We horen zelfs zeggen dat ze alcohol op hadden. Niks van waar.”
Mijn conclusie was dat je niet zomaar een boom en een lantaarnpaal omver rijdt als je een stuurfoutje maakt en met 50 km/u vergeet te remmen, maar ja als je dat in twijfel trekt dan ben je zelf al gauw een 'Wappie'.
De berichtgeving over het ongeval in Finsterwolde verliep al even wollig. "Drie mannen overleden nadat auto in brand vliegt", suggereert toch echt dat het om een soort van elektrische auto ging, die spontaan in brand vloog, inzittenden kwamen daarbij om en het voertuig kwam uiteindelijk tegen een boom tot stilstand. Wie verder leest komt erachter dat de auto in een flauwe bocht van de weg raakte, tegen een boom reed en vervolgens in brand vloog. Dit alles met fatale gevolgen voor inzittenden.
Lezen we in het AD: Vriendengroep is kapot na dodelijk ongeval Finsterwolde: 'Het was altijd gezellig' Bron: AD 16 aug 2020
"Woensdag had ik hem nog aan de telefoon, we zouden naar de eerste wedstrijd van het seizoen.” Zelf sportte hij niet: „Nee, het flesje bier, dat was hun sport."
Stille tocht 'in blote pens' voor slachtoffers ongeluk Finsterwolde Bron: RTV Noord 17 aug 2020
'Alle mannen gaan in de blote pens', vertelt Sibering.
De vriendenploeg neemt ook ieder een tray Schultenbrau-bier mee. 'Dat dronken ze altijd', zegt Sibering.
'Over de oorzaak van het ongeval tast de Politie nog in het duister' heet het dan tegenwoordig.
Misschien toch tijd dat we met zijn allen eens stoppen met de combinatie drinken, blowen, snuiven, pompen, appen en deelname aan het verkeer. Er zijn ook nog medeweggebruikers en het is zelfs zonde van de boom om die onnodig aan gort te rijden. Om nog maar te zwijgen over de fysieke, financiële en emotionele lasten die dit soort ongelukken de onschuldige overige slachtoffers, de naasten, de hulp- en zorgverleners en de gehele maatschappij opleveren.
Genoeg redenen dus, zou je denken, om dit soort problemen eens goed aan te pakken.
'Geen 50 maar 30 km/u in de stad: dit zijn de gevolgen' Bron: AD 05 jan 2024
"Wie de resultaten ziet in de video boven dit verhaal, snapt waarom je in steeds meer steden maximaal 30 mag rijden. Onlangs voerde het gemeentebestuur van Amsterdam de nieuwe maximumsnelheid in, op korte termijn volgen andere steden, waaronder Utrecht, Nijmegen, Arnhem, Rotterdam en Enschede. In het buitenland gebeurt het ook: in Parijs, Londen, Brussel, Madrid en Helsinki is dertig inmiddels het nieuwe vijftig."
"Over de motivatie hiervoor zijn onderzoekers en experts het eens: de lagere maximumsnelheid maakt het verkeer veel veiliger, met name voor fietsers en voetgangers. De overlevingskans voor deze zogenoemde ‘zwakke weggebruikers’ stijgt zodra de snelheid daalt."
Her en der wordt er dus ook al wel een beginnetje gemaakt of een balletje over opgegooid.
Zo kwam dit voorbij:
'Rotterdam wil van 50 naar 30 kilometer per uur, "niet eenvoudig te realiseren"' Bron: NOS 27 nov 2020
"Het is geen kwestie van de bordjes omwisselen en klaar. Deze wegen zijn ontworpen om 50 kilometer te rijden. Als je daar alleen een limiet stelt, houden mensen zich er niet aan. Je moet een weg zo inrichten dat mensen 30 gaan rijden. Dus geen asfalt, maar klinkerbestrating en bijvoorbeeld drempels en versmallingen."
Als je op die laatste manier wilt dat er in Nederland niet te hard gereden wordt, dan wordt het autootje pesten wat ook nog eens miljoenen of meer gaat kosten. Goed voor de economie wellicht, maar daar gaat het hier nu even niet om.
Sommigen denken een betere oplossing te hebben:
'Christen Unie wil automobilisten belonen die zich houden aan maximumsnelheid' Bron: Oog TV 09 jan 2021
Een systeem van belonen zou de problemen op kunnen lossen. De 'Spaarpaal' zou zoiets zijn. Wie netjes volgens de regels rijdt spaart voor een speeltoestel bij de aangrenzende school bijvoorbeeld.
Leuk en aardig bedacht, typisch Hollands ook, de automobilist als kleuter behandelen en goed gedrag belonen. Het probleem is alleen dat al die eenzijdige dodelijke ongelukken van jongeren tegen bomen en fietsers en voetgangers die dood gereden worden vanwege te hoge snelheden van automobilisten, niet op naam staan van de 'brave burger' die het 'goed bedoelt', de zogenaamde deuger. Het zijn die deugers die gaan sparen en de aso's die blijven racen. En die laatsten gaan echt niet hun gedrag aanpassen om voor een wip kip voor de kleuterschool te gaan sparen. Ze zijn daarentegen wel verantwoordelijk voor de meeste slachtoffers.
Een 'Spaarpaal' is dus niet de oplossing.
Wie teneinde de verkeersveiligheid te verhogen de snelheid van gemotoriseerd verkeer echt naar beneden wil brengen kan dit wel realiseren op een andere en eigenlijk tamelijk simpele wijze. Het vereist weinig investeringen en tast maar zeer beperkt de privacy van de bestuurder aan. Die simpele oplossing dwingt de chauffeur wel tot het matigen van de snelheid, volgens dezelfde verplichtingen als nu, maar dit hoeft niet door politie ter plekke of met camera's afgedwongen te worden. Ook hoeft er niet 'stiekem' gekeken te worden met AI (Artificial Intelligence) of iemand te hard rijdt.
Het antwoord is de Snelheidsbegrenzer ook wel Intelligente Snelheids Adaptatie ISA genoemd. Daar is al het nodige onderzoek naar gedaan, in 1998 onder meer door het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en vrachtauto's zijn er voor een deel al mee uitgerust, net als brommers en e-bikes om er maar een paar te noemen. Die beperken zich evenwel meestal tot een enkele maximumsnelheid.
Wat je op woonerven, bij scholen, in steden, op 80km en 100km wegen zou willen is dat mensen zich in die situaties gewoon aan de afgesproken regels zouden houden. De praktijk leert dat dat vaak niet het geval is:
'Maximaal 15 km/u in straten zonder voetpad moet norm worden' Bron: Panorama 13 jul 2021
"Als het aan de SWOV ligt wordt de maximumsnelheid op elke straat zonder voetpad 15 kilometer per uur. De huidige limiet van 30 kilometer per uur zou op dit soort wegen nog te gevaarlijk zijn."
Welnu, hier de oplossing. Zelfs wie in een meer dan tien jaar oude auto rijdt, benzine of diesel maakt niet uit, heeft een redelijke kans dat er twee functies in het voertuig aanwezig zijn: a. een navigatiesysteem en b. een cruise control.
Een navigatiesysteem bepaalt aan te ontvangen satellietsignalen waar het voertuig zich bevindt. Daarvoor is niks geen Wifi, geen 4G of 5G nodig en er is niemand die je 'afluistert'. Het enige dat gebeurt is dat satellieten signalen uitzenden en jij kiest ervoor om ze te ontvangen. Zelf zend je niks uit. Dat is het principe van de GPS, het Global Positioning System.
Een goed geüpdatet navigatiesysteem weet verder precies wat de maximumsnelheid op elke plek is waar je je bevindt, aan de hand van een goed bijgewerkt kaartsysteem, met relevante verkeersinformatie.
Een cruise control meet de snelheid van de auto, zoals je die ook kunt aflezen op je snelheidsmeter op het dashboard. Als chauffeur kun je dat systeem inschakelen om een bepaalde snelheid te rijden, of je kunt er voor kiezen een maximumsnelheid in te stellen.
Wat is nu die eenvoudige oplossing? Koppel die twee apparaten aan elkaar en dat is alles.
Wanneer het navigatiesysteem weet waar je rijdt en via de digitale kaarten beschikt over de informatie met betrekking tot de maximumsnelheid, dan rest er nog een enkele handeling: geef die gegevens door aan de cruise control en klaar is Kees. Het hele systeem regelt het dan verder zelf, zonder dat iemand zich er nog mee bemoeit en zonder dat een enkele agent achter een boom je 'stiekem' staat te volgen, of je langs een andere 'slinkse' weg bespioneert.
Waarom wordt dit nog niet toegepast is de voor de hand liggende vraag? Wellicht is het weer eens zo dat de meest logische en simpele oplossing niet gewenst is of niet geloofwaardig overkomt? Levert geen centjes op? Levert geen kiezers op?
"Het is geen kwestie van de bordjes omwisselen en klaar. Deze wegen zijn ontworpen om 50 kilometer te rijden. Als je daar alleen een limiet stelt, houden mensen zich er niet aan. Je moet een weg zo inrichten dat mensen 30 gaan rijden. Dus geen asfalt, maar klinkerbestrating en bijvoorbeeld drempels en versmallingen", heet het in de stad van Burgemeester Ahmed Aboutaleb.
De grap is dat het juist wel een kwestie is van de bordjes omwisselen. Maar dan moeten we ook de bordjes verhangen en keuzes durven maken.
Tot slot: wanneer we dit nog jaren uitstellen en half Nederland omploegen en herinrichten met dorpeltjes, drempeltjes, hobbeltjes, versmallinkjes, slingeringetjes en wat nog meer en geen geld hebben om de regels te handhaven, dan nog zal op termijn dit systeem toch ingevoerd dienen te worden.
Wanneer wij in die toekomst met de zelfrijdende auto op stap willen gaan zal die alleen de weg op mogen indien dat juridisch onderbouwd is. Een boek gaan lezen op de achterbank en vervolgens de zelfrijdende auto die de maximumsnelheid niet respecteert zal in de rechtbank niet zo'n sterke indruk maken.
Dus waarom daar nog op wachten als het vandaag al, vrijwel gratis, geregeld kan worden?
Het enige 'probleem' dat Rotterdam nog rest is de vraag hoe je gewoon een mailtje naar ze kunt sturen, om ze deze wijsheden bij te brengen? Gemeente Rotterdam contact?
Mijn Navigatiesysteem 'adviseert' hierbij al jaren met geluidssignalen! Nu nog de daden.
Dan nog een paar berichtjes uit de media over plannen om tot oplossingen te komen ter voorkoming van die talloze onnodige verkeersslachtoffers.
Eerst even het verhaal van de ontkenners van problemen:
'Verlaging maximumsnelheid veroorzaakt meer luchtverontreiniging' Bron: Auto-Expert Nienk Schenk in het AD van 22 mrt 2023
"Toen bleek dat auto’s verreweg de meeste CO2 uitstoten bij lage rijsnelheden. Voor stikstof en fijnstof gold min of meer hetzelfde. Het laagste brandstofverbruik en de minste uitstoot hadden auto’s bij rijsnelheden tussen de 60 en 90 km/u."
Weer eens het bekende verhaal van de halve waarheid, dus de hele leugen.
Ja, je kunt metingen verrichten bij een maximum snelheid van 30 km/u en tot de conclusie komen dat je bij die snelheid meer uitstoot hebt. Maar ligt dat aan de snelheid op zich? Hoogstwaarschijnlijk niet. Waar dan wel aan?
De kans is groot dat je in een 30km zone voortdurend optrekt en afremt in een versnelling die niet leidt tot optimaal gebruik van de motor. Dat heeft onder meer te maken met files, met opstoppingen, zebra's, obstakels en zo, die tot een onregelmatig brandstofverbruik leiden en dan dus ook tot meer uitstoot. De natuurkunde wetten laten zien dat de rijweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Het verbruik en uitstoot nemen dus ook toe bij hogere snelheden. Zie 'Energietransitie', waar het haarfijn wordt uitgelegd.
Dat is de echte waarheid.
'De dagen van de wegpiraat zijn bijna geteld' Bron: Column Peter Giesen in De Volkskrant van 26 apr 2022
"Verkeersdoden werden altijd beschouwd als de acceptabele prijs voor de 'vrijheid' van de automobilist. Maar we leven in een tijd waarin risico’s zoveel mogelijk worden uitgebannen."
Het lijkt haast wel of Peter Giesen (satirisch?) nu al heimwee heeft naar al die verkeersdoden, maar goed, Giesen ziet wel in dat er geen ontkomen aan is. Aan die veligheidsmaatregelen dan, die het aantal verkeersslachtoffers zouden kunnen beperken.
Minister: 'Verplichte snelheidsbegrenzer auto zal niet fysiek ingrijpen' Bron: AD 24 feb 2022
'Nederland Gedoogland'
'Snelheidsbegrenzer’ in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht Bron: AD 20 jan 2022
"Het waarschuwingssysteem wordt gecombineerd met een black box waarin tal van andere rijgegevens worden opgeslagen. Autoriteiten, zoals politie en justitie, kunnen deze data opvragen, maar dat gebeurt alleen als zij daar een concrete aanleiding voor hebben, zoals onderzoek na een ernstig ongeval."
Dat is dus niet het voorstel zoals ik het had gedaan: de overheid die meekijkt en onze privacy opoffert.
Bovendien wordt op deze manier weer gedoogd, dat de bestuurder, zogenaamd voor de veiligheid, toch de begrenzer kan omzeilen. Een rare combinatie van staatssurveillance en polderpolitiek.
‘Wist je dat het allemaal enorm meevalt met de gevolgen van alcohol in het verkeer?’ Bron: Column Ionica Smeets in De Volkskrant van 05 nov 2021
"Wat mompel je nu? Heeft het SWOV berekend dat een automobilist bij een bloedalcoholgehalte van 1,5 promilleeen twintig keer zo hoog risico op een ongeval heeft?"
En statistieken voor gebruik lachgas?
Hèhè, er wordt een stapje gezet?
'EU-voorstel: al vanaf volgend jaar automatische snelheidsaanpassing in nieuwe auto’s' Bron: Bron: Autoredactie 04 mei 2021
"Voor hardrijders zal het een bittere pil zijn: een wetsvoorstel om alle nieuwe auto’s vanaf volgend jaar uit te rusten met een systeem dat automatisch de rijsnelheid bepaalt. De Europese Commissie kan dat besluit ieder moment nemen."
'Ook dit merk gaat de maximumsnelheid van zijn auto’s beperken' Bron: AD 25 apr 2021
"De Meo benadrukte dat meer dan een derde van de verkeersongevallen te wijten is aan een overdreven snelheid."
"Daarnaast wil De Meo alle wagens van de groep standaard uitrusten met de software ‘Safety Coach’. Die snelheidsregelaar kan zich automatisch aanpassen aan de maximumsnelheid op basis van verkeersborden en locatiegegevens, en houdt ook rekening met onder meer de weginfrastructuur, de weersomstandigheden en de oplettendheid van de bestuurder. Het systeem kan ingrijpen wanneer nodig."
Dus waarom miljoenen of zelfs miljarden investeren in een infrastructuur met borden, palen, hobbels, bobbels en wegversmallingen als het zo simpel geregeld kan worden?
Gewoon doen als overheid, dit soort systemen vandaag nog invoeren en verplicht stellen. Niet gaan Rutten of Tjeenkwillinken, maar doen.
Zoals te lezen viel: 'op grond van locatiegegevens', dus gewoon met een simpele gps en een navigatiesysteem met kaarten die up to date zijn, in combinatie met een cruise control.
Hoef je alleen af en toe een steekproefcontrole te houden of mensen het systeem ook daadwerkelijk ingeschakeld hebben staan en niet stiekem hebben gesaboteerd.
Doen. Het enige dat wij als chauffeur nog maar hoeven te doen is een kleine mindshift maken: 'nog even snel er langs' wordt 'nog eventjes geduld, busje komt zo'.
'Handig: Google Maps toont nu snelheidslimiet tijdens het rijden' Bron: Android Planet 30 mei 2019
"De Google Maps-app op je Android-telefoon toont voortaan ook snelheidslimieten, waardoor je precies weet hoe hard je op een bepaalde weg mag rijden."
Technisch kan het dus hel simpel opgelost worden. Niks drempels, dorpels, wegversmallingen of zo.
Gewoon doen dus.
Bijsluiter:
Met een * aangeduide citaten behoren tot de grotere groep der Parodialen. Ze worden vooral veel gebruikt in de vierdelijns zorg. Parodialen worden specifiek ingezet bij klachten van verhoogd ego. De werkzame stof bestaat meestal uit Parodie of Satire, maar soms bevat het medicijn ook Ironie, Spot, Humor of aanverwante stoffen. Bijwerkingen zijn niet bekend. Het middel moet wel met terughoudendheid worden toegepast bij mensen met een chronisch tekort aan 'Selfspot'. Humor kan bij deze groep patiënten soms dodelijk zijn. In mildere vorm zijn effecten waargenomen van allergie en irritatie. Deze verschijnselen verdwijnen meestal binnen een paar minuten. Wanneer de reactie heftiger is en langer aanhoudt is het raadzaam contact op te nemen met de huisarts. Neem altijd de betreffende Parodial mee, zodat uw arts weet welke stof van toepassing is.
: zoiets als 'Geprüfte Sicherheit', voor de persvrijheid? Zie ook Sheila Sitalsing op 30 aug 2017