Fototoek


Fotogalerie van Jan-Maarten Goedkoop

Kapitalisme in een Notendop
Kapitalisme in een Notendop

Let op: anticiperend op de 'EU vs Disinformation campaign' van de 'European External Action Service East Stratcom Task Force' en vanwege invoering van onder meer de Duitse 'Netzwerkdurchsetzungsgesetz' heeft de redactie van deze website besloten per 1 februari 2018 op alle politiek gevoelige items preventief 'SelfCensuur'* toe te passen.


'Vrijheid Van Meningsuiting':
“The ability to express ourselves freely is fundamental to a free society,” said Jodie Ginsberg, chief executive officer of 'Index on Censorship'. "This includes the freedom to publish, to satirise, to joke, to criticise, even when that might cause offence to others. Those who wish to silence free speech must never be allowed to prevail." Bron: The Guardian 08-01-2014
Zie ook: Amnesty International over 'Vrijheid van Meningsuiting' en 'A History and a Warning'

'Kapitalisme in een Notendop' 23 aug 2020 (update 06 sep 2020)

Onlangs kwam dit interview voorbij in 'AD Werkt'.
'Mieke (27) verdient 10.000 euro per maand via Instagram' Bron: 'AD Werkt' 18 aug 2020 door Sanne Wolters
Zelden las ik een artikeltje dat zo helder en bondig de werking van het het Kapitalisme blootlegt als dit.
Alvorens verder te gaan stel ik wel voor eerst even deze column te lezen van Loes Reijmer:
'Mooi hoor, #sisterhood, maar helpt het vrouwen verder?' Bron: Essay Loes Reijmer in De Volkskrant van 14 aug 2020  
"Het patriarchaat is een taai en eeuwenoud bouwwerk van geschreven en vooral ongeschreven regels. Dat laat zich niet zomaar slopen door louter hartjes, complimentjes en applaus."
Het gaat er hier niet om of Mieke vrouw of man is, het gaat niet om identiteit of feminisme, 'AD Werkt' komt met een voorbeeld dat aanleiding geeft nog eens na te denken over de basis van het Kapitalisme. Er zitten ook genoeg mannen te 'Viben' op Bali.
Ook de moeite waard, ik las het pas na voltooiing van dit item: 'Heel Holland coacht, en daar wordt lang niet iedereen beter van' Bron: Column Lisa Bouyere in De Volkskrant van 21 aug 2020
Maar goed dan, waar gaat het om?
"Als beginnend ondernemer is het niet altijd makkelijk om klanten te vinden. Mieke Kuilman (27) gebruikt daar Instagram voor. In korte tijd wist ze van een derde van haar volgers betalende klanten te maken en op deze manier minimaal 10.000 euro per maand te verdienen."
Hoe kwam het zover?
"Ze begon met een opleiding tot Sociaal Pedagogisch Hulpverlener, maar eigenlijk zag Mieke Kuilman (27) zichzelf niet in de zorg werken", zo lezen we. "Ondernemen leek haar veel leuker. Ze besloot te gaan studeren voor voedingsdeskundige." "Ik kreeg toen door dat je als voedingsdeskundige ook eigen baas kunt zijn. Dat idee heb ik nooit meer losgelaten."
Tot zover kun je je er best iets bij voorstellen. Mensen helpen die zorg nodig hebben is een zwaar beroep met weinig zekerheden en financiëel, tengevolge van het neoliberale regeringsbeleid, nou niet meer echt aantrekkelijk. Je moet wel een echte idealist zijn om in die branche te willen werken.
"Zo'n drie jaar geleden startte Kuilman haar eigen bedrijf naast haar werk in loondienst. Begin 2019 begon ze fulltime te ondernemen als lifecoach. Dit bleek toch veel beter bij haar te passen dan het voedingsadvies. Om haar bedrijf te promoten maakte ze veel gebruik van Instagram. Haar profiel ging steeds beter lopen."
Klinkt nog steeds best begrijpelijk: je wil je opgedane ervaringen delen met anderen en er is niks mis mee daar je brood mee te verdienen.
"Afgelopen jaar kreeg ik mijn eerste betalende klanten via Instagram. In korte tijd waren 200 van mijn 600 volgers betalende klanten. Dat leverde me al snel minimaal 10.000 euro per maand op."
"Hoe doe je dat eigenlijk, klanten werven via social media?" "Heel simpel: Je begint met een aanbod te doen. De prijs varieerde van een paar tientjes tot een paar duizend euro. Dat aanbod promoot je dan en in een jaar tijd had ik dus 200 betalende klanten binnengehaald enkel met Instagram", aldus Mieke.
Hier gaat het toch een beetje wringen. Gaat het nu om lifecoaching of om klanten binnenhalen?
"Kuilman had niet verwacht dat het zo snel zou gaan met haar bedrijf. Zelf zegt ze dat ze haar succes toch ook wel een beetje te danken heeft aan haar studie."
"Je ontwikkelt je mensenkennis tijdens de opleiding. Marketing heeft veel met psychologie te maken. Je leert door de studie hoe je iemand kan beïnvloeden. Maar van nature ben ik daar al heel goed in. Het voelt voor mij heel natuurlijk, dat helpt ook."
Vooruit, je leert door je studie hoe je iemand kunt beïnvloeden. Mooi is dat, in de hulpverlening kun je daar een hoop goeds mee doen.
Toch kun je ook hier al je vraagtekens bij zetten. Als je je een beetje verdiept in het wereldje van de lifecoaches dan kun je maar zo dit tegenkomen: 'Good Vibes Only' "Good energy is contagious. Surround yourself with people that lift you up and bring you the greatest joy".
De suggestie die gewekt wordt, de beïnvloeding, de manipulatie, de marketing of hoe je het ook noemt, is dat positieve energie besmettelijk is en dat je je daarom uitsluitend in moet laten met positieve mensen, die jou datgene brengen wat jij nodig hebt. Je kunt ook denken aan sociaal netwerken en daarbij uitsluitend die mensen selecteren waar jij hier en nu of in de toekomst van denkt te kunnen profiteren.
Maar wat nu met de mensen die juist kwetsbaar zijn, hulp nodig hebben en voor wie het leven niet bestaat uit 'Good Vibes Only'? Die mensen zouden moeten kunnen rekenen op steun van mensen die wel over die kwaliteiten beschikken, zou je zeggen, want 'Good energy is contagious' toch?
Maar nu komt het: deze zelfde coaches zeggen dus juist dat je de mensen die niet goed in hun vel zitten beter uit de weg kunt gaan. Ze 'leveren jou niks op', ze leveren geen rendement op, zou de kapitalist zeggen.
Zo kun je begrijpen hoe de Miekes in een spagaat terecht zijn gekomen: gaat het nu om het verlossen van pijn en verlangen of juist om het koesteren daarvan teneinde centjes te kunnen verdienen? Pijn en lijden als verdienmodel, zoals het in Nederland in de Zorg steeds meer is geworden sinds het Neoliberalisme aan de macht kwam, sinds de val van de Muur in 1989 en het einde van het Communisme. Wie zijn daar verantwoordelijk voor? CDA en VVD als hoofdrolspelers vanaf 2002: kabinetten Jan Peter Balkenende I, II, III en IV en vanaf 2010 kabinetten Mark Rutte I, II en III. De gevolgen ervan hebben we uitgekristalliseerd gezien gedurende de Coronacrisis.
Maar goed, verder met Mieke's verhaal:
"Ook stak Kuilman veel tijd in het leren over ondernemen en marketing." "Ik ben altijd al bezig geweest met trainingen volgen, boeken lezen en coachingssessies doen bij andere experts." "De winst die ze vanaf het begin behaalt door Instagram, steekt ze dan ook direct in beter worden in wat ze doet." "Hoewel ik maandelijks veel geld binnenhaal, heb ik ervoor gekozen er weinig loon uit te halen. Ik investeer veel terug en koop zo kennis om nog groter te worden."
Het thema dat terugkeert is toch telkens het binnenhalen van geld, groei, groter worden en minder hoe je met je opgedane kennis je medemens kunt helpen, waar die eerste studie toch primair wel voor bedoeld was?
"Wat Kuilman ook met haar winst doet is 'tijd kopen'." "Ik besteed werk uit en laat een aantal freelancers bepaalde taken voor mij uitvoeren. Uiteindelijk wil ik alleen nog maar eigenaar zijn. Dan hoop ik dat virtual assistents al het uitvoerende werk doen zodat de zaak doordraait als ik weg ben." Kuilman hoopt dan zelf lekker veel te kunnen reizen "Die vrijheid is het mooiste aan ondernemer zijn."
Nu zien we toch een merkwaardige wending in het verhaal. Het helpen van de medemens staat helemaal niet meer centraal, maar het streven is nu 'lekker reizen', eigenaar worden van de zaak en het werk uitbesteden aan 'virtual assistents'.
Het einddoel is geld te verdienen zonder zelf te werken. Freelancers, die wel willen werken, liggen aan de basis van deze droom.
Niet werken en wel een inkomen krijgen klinkt in feite toch vrijwel identiek als 'leven van de bijstand' of leven van het 'basisinkomen', maar dan wil Mieke wel een inkomen op een beduidend hoger niveau en kennelijk maakt het haar niet uit als freelancers en klanten dat vervolgens moeten opbrengen.
Geld investeren en arbeid van anderen eraan toevoegen, teneinde je eigen vermogen te zien groeien: het zijn de basisprincipes van het Kapitalisme.
Maar knaagt er dan niet iets aan je geweten, als je op andermans kosten op reis wil en weet dat de ander het werk doet waardoor dat mogelijk wordt? Kennelijk niet:
"Sinds vier maanden helpt Kuilman via de Social Sales Academy bedrijven en organisaties om ook succesvol te worden op social media, zo lezen we verder."
Hierbij tip 3 (2?):
"3. Creëer pijn en verlangen." "Zorg ervoor dat mensen willen wat jij hen te bieden hebt. Hier komt een stukje beïnvloeden bij kijken. Emotioneer en trigger ze om klant te worden."
Zo staat het op de site van de Social Sales Academy:
"2. Trigger de pijn en verlangen van jouw klant"
Pijn creëren en verlangen? Verlangen om die pijn kwijt te raken mag je aannemen? En dan is een studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening erop gericht mensen met pijn en verlangen naar verlossing van die pijn te helpen? Maar als je het hier dan goed leest dan is het 'creëren van die pijn' het middel om je doelen te bereiken? Het lijkt er wel op en Mieke heeft er naar eigen zeggen geen probleem mee: "Die vrijheid is het mooiste aan ondernemer zijn".
De indruk die blijft hangen is die van het aloude 'Piramidespel'.
Wat nu als alle Miekes succes hebben?
Dan zitten een paar duizend miljonairs zich straks te vervelen op Bali en miljoenen ZZPers zitten hetzij zich suf te werken, hetzij werkloos op de bank pijn te lijden met hetzelfde verlangen naar Bali.
In het gunstigste scenario hebben ze nog een uitkering of een basisinkomen om hun pijn en verlangen bij de Miekes af te kunnen kopen.
Mocht dat niet zo zijn, dat ze dat basisinkomen krijgen, dan blijven ze achter in pijn en armoede.
Alleen hebben de Miekes dan ook een probleem: ze hebben geen inkomsten meer.
Vervangen we nu in dit verhaal de Mieke's door Shell, Amazon of Google om er maar een paar te noemen en tellen we bij de 'Virtual Assistent' de ZZPer en de uitgebuite Polen en zwoegende kindertjes in China en elders in deze wereld op, dan hebben we eigenlijk het Kapitalisme wel in een Notendop bekeken.

'Het Kapitalisme in een Notendop', kleine update 06 sep 2020
Er zijn kennelijk meer Miekes dan we dachten, getuige dit verhaal:
'Miljoenen van jeugdzorgbedrijf door truc in zak van directrice en aandeelhouders' Bron: OoogTV 06 sep 2020
"Over de jaren 2018 en 2019 is er 2,8 miljoen euro winst gebruikt om de aandelen van het bedrijf Zorgfabriek B.V. over te nemen. Lisette Sloot en haar zakenpartner zijn aandeelhouders van de Zorgfabriek. Team050 heeft inclusief de winstuitkeringen bijna 4 miljoen euro van de winst over de afgelopen zes jaar uitgekeerd aan zijn aandeelhouders. Het nieuws komt niet helemaal als een verrassing. Vorig jaar besteedde Follow the Money (Dossier Zorgcowboys) al aandacht aan zorgbedrijven die een winstmarge hadden van meer dan tien procent, waar ook Team050 onder viel."
Lekker voor al die stagelopende studenten die voor een habbekrats zorg verlenen, terwijl degenen die het 'werk' regelen een beetje naar de beursnoteringen op hun laptopje staren en maar weer eens een nieuwe SUV aanschaffen op kosten van al diegenen die opdraaien voor de kosten in de zorg.
Zie ook draadje Jasper Been op Twitter: 'Terwijl gemeenten in Nederland hun begrotingen op de kop zetten om de zorg te kunnen betalen, keert een zorgbedrijf in Groningen miljoenen uit aan de eigen aandeelhouders'.
En zie ook Sikkom: 'Zorgbedrijf Team050 keert met foefje miljoenen uit aan eigen directrice en aandeelhouder'. Bron Sikkom 06 sep 2020
En Follow the Money: dossier 'Zorgcowboys'

Bijsluiter:

Met een * aangeduide citaten behoren tot de grotere groep der Parodialen. Ze worden vooral veel gebruikt in de vierdelijns zorg. Parodialen worden specifiek ingezet bij klachten van verhoogd ego. De werkzame stof bestaat meestal uit Parodie of Satire, maar soms bevat het medicijn ook Ironie, Spot, Humor of aanverwante stoffen. Bijwerkingen zijn niet bekend. Het middel moet wel met terughoudendheid worden toegepast bij mensen met een chronisch tekort aan 'Selfspot'. Humor kan bij deze groep patiënten soms dodelijk zijn. In mildere vorm zijn effecten waargenomen van allergie en irritatie.  Deze verschijnselen verdwijnen meestal binnen een paar minuten. Wanneer de reactie heftiger is en langer aanhoudt is het raadzaam contact op te nemen met de huisarts. Neem altijd de betreffende Parodial mee, zodat uw arts weet welke stof van toepassing is.

: zoiets als , 'Geprüfte Sicherheit', voor de persvrijheid? Zie ook Sheila Sitalsing op 30 aug 2017