Ruwe foto's, screenshots en filmframes zijn middels een unieke persoonlijke en handmatige 'algoritme' bewerkt, in dit geval 'vertoekt', tot een echte 'Toek'.
Zelf zie ik het een beetje als een vorm van 'digitaal schilderen'. Eigenlijk is er niks nieuws onder de zon. In 1967 maakte Andy Warhol immers al 'verwarholde' beelden van Marylin Monroe en in 1984 van de 'Birth Of Venus'.
Tot vandaag, 2017, was ik eigenlijk best wel aardig trots op mijn 'vertoekte' foto's, nou ja, ik blijf het natuurlijk wel, maar sinds kort kan elke smartphone-bezitter zich fotokunstenaar noemen en in principe elke foto naar eigen wens bewerken. Op zich prachtig, maar het betekent wel het einde voor de exclusiviteit van de creatieve fotograaf op dit gebied. Een goede illustratie hiervan is te vinden op de site van Ostagram (Ostagram home). Een door mij nog handgestuurde 'vertoekte' foto kun je even (illegaal) uploaden en het programma maakt ook van jouw foto een echte Toek (of Rembrandt of Van Gogh). Hoe hard het gaat mag blijken uit bovengenoemde link naar The Guardian van september 2015. Toen werd er nog gesproken over 'slimme professoren': "German researchers find computers can use algorithm to copy famous painting styles, including Picasso’s". bron The Guardian, 2 september 2015.
"Alle arbeid die te vangen is in een algoritme zal verdwijnen", zegt Dik Bijl. 'Wake-up call voor tech tsunami'. Dik Bijl, arbeids- en organisatiepsycholoog, in Intermediair van 8 september 2016 over de consequenties van de Vierde Industriële Revolutie. Zie hierover ook Rathenau.
De 'vertoekte' afbeeldingen komen het mooist tot hun recht bij grotere formaten. Als voorbeeld is dat hier te zien.
Zoeken kan middels het navigeren met de muis over de miniaturen, waarmee de titels zichtbaar worden.
De relatie tussen beeld en muziek is ook terug te vinden in het album 'Songteksten'.
In dat album veel aandacht voor de link tussen beeld, muziek en songtekst. Van een aantal muzikanten staan er verwijzingen naar YouTube, songteksten zijn opgenomen en een aantal nummers is vertaald of bewerkt naar het Nederlands.
Los van het thema Songteksten staan daar ook wat directe linkjes naar mooie muzikale clips voor elke dag op oa. YouTube.
'Regenboog' is een album in 'Contouren' waarin uw 'Kwalitatieve Observatie Onderzoeker' een bescheiden poging waagt om een beetje duiding te geven aan de chaos die ons allen omringt. Het gaat daarbij om 'gekleurde' en 'gevoelige' onderwerpen, veelal over natuur, milieu en politiek, verwerkt in zowel beeld als in tekst. Hierin oa.:
'Eco Manifest', 'Energietransitie', 'Groene Chaos', 'Natura 2000' (hoe actueel!), 'Herstel Biodiversiteit', 'Natuurlijk!', 'Bomen', 'Invasieve Exoten', 'Vrijheid van Meningsuiting' (genoeg?), 'De Waarheid', 'I Have A Dream', 'De Vrije Wil', 'Weet Je...' (het al?), 'Oeps!' (dom, dom, dom: hangt die zakdoek verkeerd om!), 'Black Lives Matter', 'The Thorn', 'Rutte Doctrine' (voor wie het, nog steeds, niet wil/kan geloven), 'De Ware Hollander', 'Zondebok', 'Vluchtelingen', 'Politiek 2.0', 'Journalistieke Handel', 'De Fuik', 'Das Logisch' (of niet dan?), 'Der Pfannenbetrüger', 'Koning Voetbal' (live uit Qatar*), 'Wolf (wie is de boze wolf?)', 'Ding Dong!', 'Stemzeef', 'Het Gekleurde Plastic Polder Rietje', 'De Paashaas' (2023 PS Verkiezingen met Zomerrecesupdate), 'Pinorutti', 'Nederland Polderland', 'Nederland Gedoogland', 'Kapitalisme In Een Notendop', 'Economie voor Ecodummies', 'Dashboard', 'Het Muntje Valt', 'PSP Poster 1971', 'Anarchisme', 'Kindermishandeling', 'Narcisme', 'Knollenterreur' (wegens 'succes' geprolongeerd), 'Fietsstraat', 'Snelheidsbegrenzer', 'Coronavirus 2019' en zo nog een paar themaatjes.