Fototoek


Fotogalerie van Jan-Maarten Goedkoop

Vluchtelingen
Vluchtelingen
2016年04月15日
vastgemaakt bericht
Let op: anticiperend op de 'EU vs Disinformation campaign' van de 'European External Action Service East Stratcom Task Force' en vanwege invoering van onder meer de Duitse 'Netzwerkdurchsetzungsgesetz' heeft de redactie van deze website besloten per 1 februari 2018 op alle politiek gevoelige items preventief 'SelfCensuur'* toe te passen.

vastgemaakt bericht
'Vrijheid Van Meningsuiting':
“The ability to express ourselves freely is fundamental to a free society,” said Jodie Ginsberg, chief executive officer of 'Index on Censorship'. “This includes the freedom to publish, to satirise, to joke, to criticise, even when that might cause offence to others. Those who wish to silence free speech must never be allowed to prevail". Bron: The Guardian 08-01-2014.
Zie ook: Amnesty International over 'Vrijheid van Meningsuiting' en 'A History and a Warning'.


'I need peace'

Het begint een lang verhaal te worden, maar dat is het helaas ook.

Vanwaar mijn betrokkenheid bij vluchtelingen? (2016):

Een paar jaar geleden schreef ik het boek Dun Door De Broek. Dit gaat over de omzwervingen van mijn vader van 1938 tot 1946 in Nederlands-Indië. Zeventig jaar na de bevrijding durfde ik eindelijk het relaas van zijn ervaringen als dwangarbeider aan de Birma-Spoorlijn te lezen en een reconstructie van die periode in zijn leven te schrijven.
In 1938 vertrokken mijn ouders vanuit Amsterdam met de luxueuze MS Johan van Oldenbarnevelt naar Nederlands-Indië. Waarom deden ze dat eigenlijk vroeg ik me af? Waarschijnlijk om er een mooi en hoopvol bestaan op te bouwen. Elf jaar later zou Nederlands-Indië Indonesië heten en naar de huidige inzichten had men mijn ouders onder die omstandigheden (1949 in Indonesië) economische vluchtelingen of 'gelukszoekers' kunnen noemen. Nu kwamen ze binnen als 'koloniaal'. Het liep allemaal heel anders dan mijn ouders hadden gehoopt en verwacht. Mijn moeder keerde begin 1940, per boot, ziek terug naar Nederland, waar al snel de Duitsers binnenvielen. Mijn vader bleef achter in de Nederlandse kolonie en zou in 1942 de Japanners op zijn dak krijgen.
Een van de intrigerende vragen die ik mij bij die reconstructie stelde was deze: waarom vluchtte mijn vader niet, als 'bootvluchteling', met een bootje naar Australië, voordat hij in 1942 in handen zou vallen van de Japanners? Waarom koos hij er 'vrijwillig' voor om in plaats van op dat bootje te stappen de poort van een krijgsgevangenenkamp binnen te lopen? Wat ging er in hem om bij het maken van die keuzes? Met dat soort beelden op mijn netvlies keek ik de laatste paar jaar naar de afschuwelijke beelden van de vele bootvluchtelingen op de Middellandse Zee. Ik vroeg me nu, opnieuw verontrust en verbaasd, af wat er in hen om zou gaan. Zo ging ik mij verdiepen in het vluchtelingenvraagstuk.


Het 'probleem' van vluchtelingen en migratie (2016):

Het huidige 'vluchtelingenprobleem' is in feite niets nieuws. Al duizenden jaren migreren mensen, wat vaak gerelateerd was en is aan oorlog en geweld. Natuurlijk is niet elke migrant een vluchteling in de zin van een direct slachtoffer van oorlogsgeweld. Daarom wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen vluchtelingen uit oorlogsgebieden en economische vluchtelingen. Een van de vragen hierbij is wel wat de motivatie van deze economische vluchtelingen is? Zijn zij pure gelukszoekers of zijn zij indirect ook het product van oorlog en geweld? Te denken valt aan economische schade voortvloeiend uit bijvoorbeeld burgeroorlog, uitbuiting, milieurampen, klimaatverandering, om er maar een paar te noemen.


Wat historische achtergronden (2016):

Wie zich wat meer in deze materie zou willen verdiepen kan natuurlijk het beste beginnen met het verwerven van enig historisch besef. Een eerste stap is tegenwoordig gelukkig ook digitaal eenvoudig te zetten. Uit het grote aanbod digitale bronnen heb ik er hier een paar geselecteerd: een historische atlas van Europa vanaf het jaar 1000 tot 2000, een vergelijkbare Wereldgeschiedenis vanaf de Egyptenaren en tenslotte een digitale animatie van de Verspreiding van de grote wereldreligies.
Update 04 sept 2018:
'Lex Heerma van Voss over de andere kijk op de vaderlandse geschiedenis en de essaybundel Wereldgeschiedenis van Nederland'. Bron: De Volkskrant van 04 sep 2018.
"De wereld heeft Nederland (mede) gevormd en Nederland de wereld. In een nieuwe bundel met tientallen essays laten historici dat zien, en bieden ze een alternatief voor ‛domme nationalistische’ geschiedenis".
"We zitten nog steeds met een erfenis uit die periode. In publieke debatten zie je daarvan vaak een primitieve vorm terug: alsof Nederland altijd precies zo geweest is. Alsof Nederlanders een onveranderlijke identiteit hebben, die draaide om een joods-christelijke traditie".
"Dit boek laat zien dat een domme nationalistische interpretatie van het verleden wetenschappelijk niet houdbaar is, maar dat is gelukkig niet links. We doen niet aan Nederland bashen en ik zou zeker niet al onze auteurs links noemen".


De Inburgeringscursus* 09 jul 2018:

Wie in Nederland 'aanspoelt' als vluchteling wil zich hier natuurlijk snel thuis voelen. Om daar een handje bij te helpen volgt hier een kleine basiscursus 'Inburgeren voor Beginners'.
Het basisprincipe van Inburgering in Nederland is het onderscheid leren onderkennen tussen zijn en doen, meer specifiek tussen 'gewoon zijn' en 'gewoon doen'. Eigenlijk is het allemaal heel simpel als je je maar voortdurend bewust blijft van dit onderscheid. We zullen dit hieronder verduidelijken aan de hand van een aantal voorbeelden. Het juiste antwoord spreekt voor zich.

1. Het rode stoplicht.
a. U bent normaal en u stopt voor het rode stoplicht, zo zijn de regels in Nederland nu eenmaal.
b. U doet normaal en rijdt gewoon door rood, want als u stopt dan riskeert u een kopstaart-botsing en een f'ckvinger van het achteropkomende verkeer.

2. Festival bezoek.
a. U ziet om u heen tientallen afvalbakken staan en gooit uw sigarettenpeuken en ander afval in deze bakken.
b. U brandt met uw BBQ een 'tegel' uit het gras en laat na afloop al uw rotzooi gewoon liggen op de plek waar u zat. Van een buurman hoort u dat de reinigingsdienst al in aantocht is, dus u doet gewoon mee met wat de rest ook doet.

3. De scooter
a. U heeft van uw bijstandsuitkering een leuk oud scootertje gekocht en tuft over het fietspad richting binnenstad. Als u een drietal scholieren wilt passeren, die nog wat nakeuvelen over de vervelende leraar Frans, laat u het gas los en wacht tot er een geschikt moment is om voorzichtig in te halen.
b. U rijdt met uw scootertje op hetzelfde fietspad met zo'n 50km/u en er doemen een paar oudere mensen voor u op. U claxonneert flink en scheurt vol gas erlangs. Met uw spiegel tikt u net even een van hen aan en het oudje komt ten val, ziet u in uw spiegel. U steekt gewoon uw f'ckvinger op en rijdt door. Het moet niet gekker worden denkt u: nu staat mijn spiegel ook nog scheef.

4. Autorijden
a. U rijdt op de N34 naar Emmen om een kennis op te zoeken. Voor u rijdt een vrachtauto en het is flink druk op de weg. Die vrachtauto rijdt best wel door en u zat zo lang op die boot, dat u wel wat geduld heeft en in het 'sleepje' meerijdt.
b. U heeft het helemaal gehad met die gast voor u en, doorgetrokken streep of niet, zodra er een gaatje lijkt te zijn trekt u een stevige pluim uit uw dieseltje, knippert met grootlicht naar de tegenligger en appt op de linker weghelft even naar uw kennis: "ik ben er bijna".

5. Roken
a. U wilt een sigaretje roken, maar in uw nabijheid bevinden zich ook andere mensen, waaronder een paar kinderen. U besluit dan maar even geen peuk op te steken.
b. U pakt uw aansteker en terwijl u uw sigaret aansteekt spreekt u de persoon die het dichtst bij u staat of zit even vriendelijk glimlachend toe met de woorden: "ik neem aan dat je er geen bezwaar tegen hebt als ik er eentje opsteek?"

6. Huisvesting
a. Na maanden wachten krijgt u uiteindelijk een huurwoninkje toegewezen. U stuurt een verheugd berichtje naar het thuisfront, dat u eindelijk onderdak hebt gevonden en het Asielzoekerscentrum kunt verlaten.
b. U bestelt na ontvangst van het positieve nieuws over uw toegewezen woning bij Alibaba een prefab strohut, die u onmiddellijk op het dak monteert. Vervolgens verhuurt u als 'Tinyhousesmilker' deze 'dakkapel' voor een paar duizend Euro per maand aan een aantal studenten. Tegen de autoriteiten zegt u gewoon dat u 'Dovemilker' bent geworden.

7. Criminaliteit (eigenlijk uitgebannen zegt de regering, maar nog wel veel witteboordencriminaliteit)
a. Op vakantie in het buitenland bevalt de ober u niet. Met uw vrienden slaat u de man neer en schopt hem daarna meermalen tegen zijn hoofd. U wordt gearresteerd en vanuit de gevangenis stuurt u, net voor de rechtszaak, een kaartje en bloemen naar het zwaar gewonde slachtoffer. U zoekt een Nederlandse journalist op, of omgekeerd, en laat u interviewen. U zegt: "Ik wist niet dat hij een kindje had". Volgend jaar ontvangt u een lintje op Koningsdag en u wordt door Twan Huys uitgenodigd voor College Tour.
b. U schiet een willekeurige student neer en als u gearresteerd wordt laat u, als 'echte crimineel', de getuigen bedreigen. In de media komen ze erachter dat u een buitenlandse naam heeft. Nu wordt uw gedrag afgeschilderd als 'walgelijk'. U ontvangt volgend jaar geen lintje van de Koning. Zelfs Twan Huys heeft nu geen belangstelling.

8. Werk
a. U bent klusser. Het is half maart en het regent en het is drie graden Celsius. U gaat een huis aan de buitenkant schilderen. U dekt het huis af met zeil, uw collega zorgt er met een haardroger voor dat het houtwerk netjes droog is en u gaat aan de slag. Onder het zeiltje eet en drinkt u tussen de middag de zelf meegenomen dingetjes.
b. U bent klusser. Het is half maart en het regent en het is drie graden Celsius. U klust niet. Het is half mei en het zonnetje schijnt. U rijdt om negen uur voor en zet de ladder klaar. Tegen half tien, net als u zult beginnen, kijkt u op uw horloge en beseft dat het 'koffietijd' is. Tot tien uur gaat u in uw witte bus zitten. Even na tienen gaat u de ladder op. Net als u de schuurmachine aan zult zetten wordt u gebeld op uw smartphone. Uw baas wil met u overleggen over de volgende klus bij de buren. U klimt van de ladder af en pakt in de bus uw agenda er even bij.
Het is nu bijna lunchtijd en via de app bestelt u wat snacks. Ondertussen gebruikt u even het toilet van uw klant en ploft daarna terug in de cabine van uw bestelbusje. U kijkt op uw horloge en stelt tevreden vast dat de halve 'werkdag' er al weer op zit. Tijd om te gaan anticiperen op de Womibo. 

Het patroon dat zich inmiddels aftekent is eigenlijk vrij simpel en wij wensen elke nieuwe vluchteling daarom veel succes met zijn of haar 'Inburgering', het gaat vast wel lukken, ofwel "Sie schaffen das!".

Voor bootvluchtelingen die de route via Griekenland genomen hebben en daar al enige tijd in de opvang gezeten hebben even de cursus in de 'opvangtaal':

Όποιος «πλένει» στις Κάτω Χώρες ως πρόσφυγας φυσικά θέλει να νιώθει σαν στο σπίτι του εδώ. Για να βοηθήσετε με αυτό, ακολουθεί εδώ ένα μικρό βασικό μάθημα «Ολοκλήρωση για αρχάριους».
Η βασική αρχή της Ολοκληρωμένης Ολοκλήρωσης στις Κάτω Χώρες είναι να αναγνωρίσει τη διάκριση μεταξύ της ύπαρξης και της πράξης, πιο συγκεκριμένα μεταξύ της «συνηθισμένης» και της «απλής πράξης». Στην πραγματικότητα, είναι πολύ απλό αν παραμείνετε διαρκώς επίγνωση αυτής της διάκρισης. Θα το εξηγήσουμε παρακάτω με βάση ορισμένα παραδείγματα. Η σωστή απάντηση μιλάει για τον εαυτό της.

1. Το κόκκινο φανάρι.
α. Είστε φυσιολογικοί και σταματάτε μπροστά από το κόκκινο φανάρι, έτσι οι κανόνες είναι στην Ολλανδία.
β. Κάνετε κανονικό και οδηγείτε με κόκκινο χρώμα, διότι αν σταματήσετε να διακινδυνεύσετε μια σύγκρουση κεφαλής-ουράς και ένα δάχτυλο f'ck της επόμενης κυκλοφορίας.

2. Επίσκεψη στο Φεστιβάλ.
α. Βλέπετε δεκάδες κάδους γύρω σας και ρίξτε τα τσιγάρα και άλλα απορρίμματα σε αυτά τα κάδους.
β. Κάψτε ένα κεραμίδι από το γρασίδι με το μπάρμπεκιου σας και στη συνέχεια αφήστε όλα τα σκουπίδια σας να βρίσκονται εκεί που ήσασταν. Θα ακούσετε από έναν γείτονα ότι η υπηρεσία καθαρισμού πλησιάζει ήδη, γι 'αυτό απλά συμμετέχετε σε ό, τι κάνει το υπόλοιπο.

3. Το σκούτερ
α. Έχετε αγοράσει ένα ωραίο παλιό σκούτερ από το επίδομα κοινωνικής ασφάλισής σας και τραβάτε το μονοπάτι ποδηλασίας προς το κέντρο της πόλης. Αν θέλετε να περάσετε τρεις μαθητές, που ορισμένοι nakeuvelen για το ενοχλητικό γαλλικό δάσκαλο, αφήστε το αέριο και περιμένετε μέχρι να υπάρξει η κατάλληλη στιγμή για να φέρει σε απαλά.
β. Μπορείτε να οδηγήσετε το σκούτερ σας στο ίδιο ποδήλατο με περίπου 50km / h και υπάρχουν μερικοί ηλικιωμένοι για σας. Ενεργοποιείτε έντονα και σχίζετε το γκάζι κατά μήκος του. Με τον καθρέφτη σας πατάτε μόνο ένα από αυτά και ο παλιός πέφτει, βλέπετε στον καθρέφτη σας. Απλά βάζετε το δάκτυλό σας και οδηγείτε. Δεν θα πρέπει να πάρετε κανένα πιο τρελό, νομίζετε: τώρα ο καθρέφτης μου είναι επίσης στραβά.

4. Οδήγηση
α. Πηγαίνετε στο N34 στο Emmen για να βρείτε μια γνώση. Πριν οδηγήσετε ένα φορτηγό και είναι αρκετά απασχολημένος στο δρόμο. Αυτό το φορτηγό οδηγεί πολύ καλά και βρισκόσασταν σε αυτό το σκάφος για τόσο πολύ καιρό, ότι έχετε κάποια υπομονή και βόλτα με το "drag".
β. Έχετε είχε πλήρως με τον τύπο σας και, συνεχή γραμμή ή όχι, όταν εμφανίζεται μια τρύπα για να το τράβηγμα ένα πλούσιο εύσημα από τον κινητήρα ντίζελ σας, αναβοσβήνει με μεγάλη φως στον επερχόμενο όχημα και appt για linkerweghelft ως προς τις γνώσεις σας " Είμαι σχεδόν εκεί ".

5. Κάπνισμα
α. Θέλετε να καπνίζετε ένα τσιγάρο, αλλά υπάρχουν και άλλα άτομα στην περιοχή σας, συμπεριλαμβανομένων μερικών παιδιών. Αποφασίζετε να μην σηκώσετε ένα τσιγάρο.
β. Μπορείτε πακέτο σας ελαφρύτερο και ενώ αναφλέγεται τσιγάρο σας πω το πρόσωπο που βρίσκεται πλησιέστερα προς εσάς είναι ή είναι εξίσου φιλική, χαμογελαστή με τις λέξεις: «Υποθέτω ότι δεν έχετε καμία αντίρρηση, αν έχω ένα βύσμα»

6. Στέγαση
α. Μετά από μήνες αναμονής θα σας δοθεί τελικά ένα σπίτι ενοικίασης. Στέλνετε ένα χαρούμενο μήνυμα στο μέτωπο του σπιτιού, το οποίο τελικά βρήκατε καταφύγιο και μπορείτε να αφήσετε το Κέντρο Αιτητών Ασύλου.
β. Αφού λάβετε τα θετικά νέα σχετικά με το σπίτι που έχετε αναθέσει στο Alibaba, παραγγείλετε ένα προκατασκευασμένο καλαμάκι με άχυρο, το οποίο εγκαθιστάτε αμέσως στην οροφή. Τότε ενοικιάζετε αυτό το «dakkapel» ως «Tinyhousesmilker» για μερικές χιλιάδες ευρώ το μήνα σε έναν αριθμό φοιτητών. Απλώς πείτε στις αρχές ότι έχετε γίνει «Dovemilker».

7. Έγκλημα (στην πραγματικότητα απαγόρευσε την κυβέρνηση, αλλά ακόμα πολλά εγκλήματα λευκού κολάρου)
α. Ο σερβιτόρος δεν σας αρέσει στις διακοπές σας στο εξωτερικό. Με τους φίλους σας νικήσατε τον άνθρωπο και στη συνέχεια τον κλώτσασες πολλές φορές στο κεφάλι του. Σας συλλαμβάνεται και από τη φυλακή στέλνετε ένα εισιτήριο και λουλούδια στο σοβαρά τραυματισμένο θύμα λίγο πριν από την αγωγή. Ψάχνετε έναν ολλανδό δημοσιογράφο ή αντίστροφα και αφήστε τον εαυτό σας να πάρει συνέντευξη. Λέτε, "Δεν ήξερα ότι είχε παιδί." Την επόμενη χρονιά θα λάβετε μια κορδέλα για την Ημέρα του Βασιλιά και θα σας προσκαλέσουμε στο Tour College από τον Twan Huys.
β. Καταρρίπτετε έναν τυχαίο μαθητή και εάν συλληφθείτε, εσείς, ως «πραγματικός εγκληματίας», απειλείτε τους μάρτυρες. Στα μέσα ενημέρωσης ανακαλύπτουν ότι έχετε ξένο όνομα. Τώρα η συμπεριφορά σας απεικονίζεται ως «αηδιαστική». Δεν θα λάβετε κορδέλα από το βασιλιά το επόμενο έτος. Ακόμα και ο Twan Huys δεν έχει πλέον κανένα ενδιαφέρον.

8. Εργασία
α. Είστε πολυτεχνίτης. Είναι τα μέσα Μαρτίου και βρέχει και είναι τρεις βαθμοί Κελσίου. Πρόκειται να ζωγραφίσετε ένα σπίτι στο εξωτερικό. Καλύπτεστε το σπίτι με μουσαμά, ο συνάδελφός σας φροντίζει με στεγνωτήρα μαλλιών ότι η ξυλουργική είναι καθαρά στεγνή και φτάνετε στην εργασία. Μπορείτε να φάτε και να πιείτε τα πράγματα που φέρνετε μαζί κάτω από το καραβάκι.
β. Είσαι πολυτεχνίτης. Είναι τα μέσα Μαρτίου και βρέχει και είναι τρεις βαθμοί Κελσίου. Δεν δουλεύεις. Είναι τα μέσα Μαΐου και ο ήλιος λάμπει. Μπορείτε να οδηγήσετε στις 9:00 και να βάλετε τη σκάλα έτοιμη. Μέχρι τις 8:30 μ.μ., ακριβώς όπως θα ξεκινήσετε, κοιτάξτε το ρολόι σας και συνειδητοποιήστε ότι είναι «χρόνος καφέ». Θα καθίσετε στο λευκό λεωφορείο σας μέχρι τη δέκατη ώρα. Μόλις μετά από δέκα, ανεβαίνετε στη σκάλα. Ακριβώς όπως θα ενεργοποιήσετε το τριβείο θα σας καλέσει στο smartphone σας. Το αφεντικό σας θέλει να συζητήσει την επόμενη δουλειά με τους γείτονες. Μπορείτε να κατεβείτε από τη σκάλα και να σηκώσετε την ατζέντα σας στο λεωφορείο.
Τώρα είναι σχεδόν το μεσημέρι και μέσα από το app έχετε παραγγείλει μερικά σνακ. Εν τω μεταξύ, χρησιμοποιήστε την τουαλέτα του πελάτη σας για λίγο και μετά επιστρέψτε στην καμπίνα του φορτηγού σας. Κοιτάτε το ρολόι σας και είστε ικανοποιημένοι που η μισή «εργάσιμη ημέρα» είναι ήδη εκεί. Ώρα να αρχίσετε να περιμένετε το Womibo.

Το σχέδιο είναι τώρα παίρνει μορφή είναι πραγματικά αρκετά απλή και ευχόμαστε κάθε νέα προσφύγων, επομένως, μεγάλη επιτυχία με το «ένταξη» τους, κατά πάσα πιθανότητα θα πετύχει, είτε «buy Sie das!»

Βλέπε επίσης: «Πολιτική» («Δεν ασχολούμαι με την πολιτική», αλλά «με κάνει η πολιτική») και «Nederland Polderland».


Voor vluchtelingen die nog in de opvang in Griekenland zitten, maar zich daar toch al willen voorbereiden op de cursus in Nederland en druk doende zijn daar al wat Nederlands te leren volgt hier de basiscursus vertaald met Google Translate, zoals de lokale Griekse cursusleider hen dat uitserveert:

Iedereen die in Nederland als vluchteling 'lanceert' wil zich hier natuurlijk thuis voelen. Om hier iets aan te doen, is hier een kleine basisles 'Voltooiing van de beginner'.
Het basisprincipe van Integrated Integratie in Nederland is het onderscheid tussen het bestaan ​​en de werking te erkennen, in het bijzonder tussen "gewone" en "eenvoudige handeling". In feite is het heel eenvoudig als je je voortdurend bewust blijft van dit onderscheid. We zullen het hieronder uitleggen op basis van enkele voorbeelden. Het juiste antwoord spreekt voor zich.

1. De rode lantaarn.
a. Je bent normaal en je stopt voor de rode lantaarn, dus de regels zijn in Nederland.
b. Maak normaal en rijd in het rood, want als je stopt met het maken van een kop-staartbotsing en een vinger van het volgende verkeer.

2. Bezoek aan het festival.
a. Je ziet tientallen bakken om je heen en giet de sigaretten en ander afval in die vuilnisbakken.
b. Verbrand een steen van het gras met je barbecue en laat al je afval daar liggen waar je was. Je hoort van een buurman dat de schoonmaak al aan het naderen is, dus doe gewoon mee aan wat de rest doet.

3. De scooter
a. U kocht een mooie oude scooter van uw socialezekerheidsbonus en u neemt het fietspad naar het stadscentrum. Als u wilt drie studenten, waarvan sommige nakeuvelen de vervelende leraar Frans te brengen, laat het gas en wacht tot er een geschikt moment om voorzichtig in te brengen.
b. Je kunt met je scooter op ongeveer 50 km / u op dezelfde fiets rijden en er zijn wat oudere mensen voor je. Activeer krachtig en draai de gashendel mee. Met je spiegel druk je er maar op één en de oude valt, je ziet in je spiegel. Leg gewoon je vinger en rij. Je zou niet gekker moeten worden, denk je: nu is mijn spiegel ook verkeerd.

4. Rijden
a. Ga naar N34 bij Emmen om kennis te vinden. Voordat u met een vrachtwagen rijdt, bent u druk bezig op de weg. Deze truck rijdt erg goed en je bent al zo lang op deze boot, dat je wat geduld hebt en een "slepende" rit hebt.
b. Je had helemaal uw type, ononderbroken lijn of niet, als je ziet een gat met een stevig kudos van uw dieselmotor knippert zeer licht in de tegenligger en appt voor linkerweghelft trekken als om je kennis "Ik ben bijna daar ".

5. Roken
a. U wilt een sigaret roken, maar er zijn andere mensen in uw omgeving, waaronder enkele kinderen. Je besluit om geen sigaret op te nemen.
b. Kun je pak lichter en sigaret aangestoken, terwijl u zeggen dat de persoon die het dichtst bij u is of is even vriendelijk, lachend met de woorden: "Ik neem aan dat u geen bezwaar heeft, als ik een plug '

6. Huisvesting
a. Na maanden van wachten krijgt u een huurwoning toegewezen. Je stuurt een blij bericht naar de voorkant van het huis, waar je eindelijk onderdak hebt gevonden en je kunt het Asielzoekerscentrum verlaten.
b. Nadat u positief nieuws hebt ontvangen over het huis dat u aan Alibaba hebt toegewezen, bestelt u een vooraf gemaakt rietje, dat u onmiddellijk op het dak installeert. huren dan is deze «dakkapel» als «Tinyhousesmilker» voor een paar duizend euro per maand om een ​​aantal studenten. Vertel de autoriteiten dat u "Dovemilker" bent geworden.

7. Misdaden (in werkelijkheid verbannen, zegt de regering, maar het is nog steeds veel wit baden)
a. De ober houdt niet van je vakantie in het buitenland. Met je vrienden versla je de man en toen schopte je hem vele malen op zijn hoofd. Je wordt gearresteerd en de gevangenis stuurt een kaartje en bloeit kort voor de behandeling naar het zwaargewonde slachtoffer. Zoek naar een Nederlandse journalist of vice versa en laat je interviewen. U zegt: "Ik wist niet dat hij een kind had." Het volgende jaar ontvang je een lint voor Koningsdag en we nodigen je uit voor Tour College door Twan Huys.
b. Je vernietigt een willekeurige student, en als je arresteert, bedreig je als een "echte crimineel" de getuigen. De media komen erachter dat je een buitenlandse naam hebt. Nu wordt je gedrag geportretteerd als "walgelijk". Je krijgt volgend jaar geen lint van de koning. Zelfs Twan Huys heeft geen interesse meer.

8. Werk
a. Jij bent een klusjesman. Het is half maart en regent en is drie graden Celsius. Je gaat een huis in het buitenland tekenen. Je bedekt het huis met zeildoek, je collega zorgt voor je tapijten met een föhn dat het timmerwerk droog is en je aan het werk gaat. Je kunt de dingen die je meeneemt onder de boot eten en drinken.
b. Jij bent een klusjesman. Het is half maart en regent en is drie graden Celsius. Je werkt niet. Het is half mei en de zon schijnt. Je kunt om 9.00 uur rijden en het trappenhuis gereed zetten. Tot 8:30 uur, net als je begint, kijk je op je horloge en beseffen dat het "koffie tijd" is. Je zit tot het tiende uur in je witte coach. Net na tien ga je de ladder op. Net als u de sander inschakelt, belt hij u op uw smartphone. Je baas wil de volgende baan bespreken met zijn buren. Je kunt van de ladder komen en je agenda ophalen in de bus.
Nu is het bijna middag en via de app heb je wat hapjes besteld. Gebruik ondertussen een tijdje het toilet van je cliënt en ga dan terug naar je vrachtwagencabine. Je kijkt op je horloge en je bent tevreden dat de helft van de "werkdag" er al is. Tijd om te wachten op Womibo.

Het project is nu vorm krijgt is eigenlijk heel simpel en we willen dat elke nieuwe vluchtelingen met zoveel succes met de "integratie" hen, zullen waarschijnlijk slagen of «kopen Sie das!»

Zie ook "Politiek" ("Ik behandel politiek niet", maar "mijn beleid is bezig") en "Nederland Polderland".

Makkie toch?

Naschrift bij de Inburgeringscursus:

Kort geleden hoorde ik het verhaal van een Ethiopische bootvluchteling die in Nederland was 'aangespoeld'. Hij was net voor de twaalfde keer overgeplaatst naar een ander AZC. De man had zwaar zijn best gedaan in te burgeren. Zo sprak hij nu maar liefst twaalf dialecten van het Nedersaksisch. Er was hem verteld dat deze dialecten spoedig als taal erkend zouden worden en er was hem vanuit Den Haag duidelijk gemaakt dat hij de taal diende te leren, anders kon hij wel optiefen.
Zo gezegd, zo gedaan, niet dat optiefen, maar naar de taallessen.
Op 11 oktober werd hem duidelijk dat hij zijn inspanningen niet voor niets had verricht. In Ter Apel kreeg hij te horen dat het Gronings nu een erkende taal is en hij daarmee nu een hoog gewaardeerde erkenning van zijn eigen identiteit in de wacht had gesleept. Hij was niet meer 'minderwaardig' en 'dom', begreep hij uit de woorden van Gedeputeerde Henk Staghouwer. Nou wil het toeval dat hij net diezelfde avond vanuit het Consulaat in Addis Abeba een berichtje had ontvangen, dat de VN het dialect van zijn geboortestreek met directe ingang had erkend als taal. Nu zat hij dus met twee identiteiten, want je taal maakt wie je bent, zegt Staghouwer. Maar dit even terzijde.
Goed, de man gaat opgetogen op sollicitatie bij Google in Delfzijl. Zo'n 'Nuchtere Groninger', die hij nu dankzij zijn talencursus is geworden, die willen ze daar vast wel hebben op de ICT afdeling. Hij komt van een koude kermis thuis.
We spraken met de HR manager en vroegen om opheldering. "Ja het was een beetje pijnlijk, maar wij konden die man niet verstaan. Hij brabbelde van alles en nog wat, het leek wel Tukkers of Drents, maar ik kon er geen touw aan vastknopen. Kijk wij zijn een internationaal opererende Multinational en dan is Engels de voertaal. Wie daarbij nog wat Chinees spreekt heeft een plusje. Maar met deze man konden we echt niks. Zuur, maar zo liggen de feiten. Heeft niets met identiteit of huidskleur te maken hoor".

Hier stond het allemaal:

11 okt 2018:
'Officieel: Nedersaksisch, en dus Gronings, is erkend Nederlands'. Bron: RTV Noord 10 okt 2018.
"Henk Scholte van het Centrum Groninger Taal en Cultuur (en bekend als presentator van Twij Deuntjes Veur Ain Cent op Radio Noord), liet maandag in Noord Vandaag weten dat de erkenning 'statusverhogend' werkt voor de taal".
Als het daar nou maar bij bleef. Het wordt toch wel een beetje eng als we gaan beweren dat taal maakt wie je bent, je een eigen identiteit geeft. Erkenning van een dialect geeft ons een boost van eigenwaarde? En nu zijn er zo een stuk of negen regio's met zich eindelijk erkend voelende burgers? En elk van die dialecten is superieur aan dat van de andere?
Hoe moet dat nou?
Krijgen we een eigen Vrijstaat Nedersaksen? Of moet het toch maar Niedersachsen worden? Gaan we daar over bakkeleien?
En de zeespiegel maar stijgen en de inkomensverdeling maar verder scheef groeien, want wij gaan feestvieren met ons superieure dialect, oh nee onze superieure taal.
Hebben we echt niks anders te doen?

11 okt 2018:
'Het Gronings staat niet voor achtergesteld of dommigheid'. Bron RTV Noord 08 okt 2018.
"Duidelijk moet zijn dat Gronings niet staat voor 'achtergesteld' of 'dommigheid'. Nee, het is een volwaardige taal waarin mensen zich uitdrukken en waar ze zich plezierig bij voelen", zegt Gedeputeerde Henk Staghouwer.
Het zit wel diep. Voor zover ik vooroordelen ken zijn dat uitdrukkingen als 'boerenverstand', 'ongeletterde boer', 'een boer op klompen' en 'de domste boeren hebben de dikste aardappelen'. Verandert dit nu vanwege de erkenning van het Nedersaksisch als taal?

Zie verder ook: 'Politiek' ("Ik doe niet aan politiek", maar "de politiek doet wel aan mij") en 'Nederland Polderland'.


Een paar updates:

07 okt 2018:
'Alt-right: is dat ook wat voor Nederland?' Bron: Trouw 07 okt 2018.
"Zowel de Verenigde Staten als Nederland had in die jaren zestig te maken met vooral een progressief verzet tegen de gevestigde orde. In de VS vulden het anti-Vietnam-protest, de burgerrechtenbeweging en het opkomend feminisme de straten. Nederland had de handen vol aan Provo en de bezetters van het Amsterdamse Maagdenhuis.
De VS hadden een popfestival als Woodstock, Nederland danste in het Kralingse Bos.
Maar: Amerika had Wallace, en Nederland had Koekoek".
Ging ik toch lekker voor Woodstock met The Weight van The Band!

20 sep 2018:
'Zorgen om overbevolking'. Bron: AD 20 sep 2018.
"VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff wil ook weten wat de groei van de bevolking betekent voor ‘onze vrije Nederlandse waarden’".
Merkwaardig eigenlijk: de optimisten van de VVD denken voor vrijwel elk probleem in de toekomst een simpel technologisch oplossinkje te hebben. Voedselproblemen en zo tellen voor de techneuten niet: even een fabriekje met kunstvlees of een flatboederijtje met oneindige opbrengsten. Als het om immigratie gaat zijn ze oh zo somber. Raar is dat eigenlijk, dat teruggrijpen op onze 'normen en waarden', onze gemeenschappelijke joods-christelijke tradities en zo. Onlangs nog, op 04 sep 2018, viel dit te lezen in 'Lex Heerma van Voss over de andere kijk op de vaderlandse geschiedenis en de essaybundel Wereldgeschiedenis van Nederland':
"Alsof Nederlanders een onveranderlijke identiteit hebben, die draaide om een joods-christelijke traditie".
Soms denk je dan wel eens bij jezelf: Als die Klaas Dijkhoff het hier allemaal maar niks vindt in dit gave land, waarom pleurt hij dan niet op? Ga wonen in een land waar het beter is, wie houdt je tegen? Emigreer zoals een eerdere generatie ook deed en pas je dan daar ook niet aan en blijf via de webwinkels Hollandsche kaas bestellen. 'Word er oud met Poldermodel, 'gezelligheid', Hollandsche pot en Frans Bauer'. Bron: NRC 28 nov 2017.
Doei!

23 jul 2018:
'Oproep: Politici, stop met het inspelen op xenofobie en racisme'. Bron: De Volkskrant 23 jul 2018.
"Beste politici, wij verzoeken u dringend om uw verantwoordelijkheid te nemen. Stop met het inspelen op de alsmaar groeiende xenofobe en racistische angsten in onze samenleving. Stop met het verschuiven van de grens van het acceptabele in ons maatschappelijk debat. Stop met het voeden van de tweedeling tussen een fictief ‘wij’ en ‘zij’".

29 jun 2018:
'Trump krabt het korstje op het fascisme open, ziet Madeleine Albright'. Bron: Trouw 29 jun 2018.
"Een terugkerend kenmerk van fascistische leiders is dat ze een groep buitensluiten. Wat destijds de Joden waren, zijn nu vaak de migranten".
"Albright had nooit verwacht dat het zo zou lopen. Samen met de halve wereld geloofde ze dertig jaar geleden nog dat de democratie voor altijd de tegenstand had overwonnen".
Het lezen van dit artikel bracht me bij de hamvraag van het populisme:
Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een politieke stijl (soms een ideologie genoemd) waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van "het volk" kiest. Deze begrippen kunnen op verschillende manieren worden ingevuld, zodat men links-populisten, rechts-populisten en diverse andere typen kan onderscheiden. In het algemeen spraakgebruik heeft populisme doorgaans een negatieve bijklank, hoewel er politici en denkers zijn die het als geuzennaam voeren. Bron: Wikipedia.
De kant van 'het volk' kiezen is vaak op zich niks mis mee, zolang als je als politicus je tenminste kunt vinden in het gedachtegoed van 'het volk'. Uiteraard kan dat ook bedenkelijk zijn, maar dat kan elk gedachtegoed zijn. Anders wordt het wanneer je voor 'het volk' kiest uit pragmatische overwegingen, als je puur op de macht uit bent en je je eigenlijk helemaal niet kunt vinden in 'het volk'. 'Het volk' wordt dan een machtsinstrument in de handen van de 'gevestigde orde'.
Tegenwoordig horen we nogal eens de kreten 'goed populisme' en 'fout populisme'. 'Goed populisme' zou een geoorloofde strategie zijn om het 'foute populisme' te kunnen bestrijden.
Met name onze premier Mark Rutte bedient zich graag van deze redenering.
Je kunt daar toch wel je bedenkingen bij hebben.
Het beleid ten aanzien van vluchtelingen is hier waarschijnlijk het beste voorbeeld van.
In Nederland lijdt een deel van de bevolking aan xenofobie, de angst voor vreemdelingen en alles wat 'anders' is. Die angst slaat gemakkelijk om in haat. Een populist kan hier eenvoudig op inspelen en zich onder deze groep gewild maken, door deze angstgevoelens verder aan te zetten. Partijen als het FvD en de PVV drijven hier vooral op.
De reactie die je hierop zou kunnen geven is een poging te doen om dit angstbeeld te ontmaskeren en 'het volk' in alle eerlijkheid tegemoet te treden met de werkelijkheid middels opvoeding en scholing.
Wat we echter zien gebeuren is dat de 'gevestigde orde' hetzij omdat ze zelf bevangen is door dezelfde angsten, hetzij uit puur pragmatisch machtsdenken, de strategie van eerder genoemde partijen gaat overnemen.
Dat is natuurlijk uitermate kwalijk en zorgwekkend. De 'Turkije-deal' was er een voorbeeld van. Een beetje gechargeerd, maar waarschijnlijk toch wel aardig waar, kunnen we wel stellen dat de grondslag van de deal domweg lag in de wens van onze leiders dat wij niet meer geconfronteerd zouden worden met bootvluchtelingen en asielzoekers. Reden? De confrontatie met vluchtelingen zou koren op de molen zijn van de populisten in Nederland en Europa.
Met de 'Turkije-deal' verdwenen de vluchtelingen uit beeld, nam de VVD een fors deel van de PVV-kiezer over en kon Rutte III van start gaan.
De VVD verdedigde zich met het argument dat ze zo Nederland had 'gered' van het 'foute populisme' van Geert Wilders en de PVV.
Qua verkiezingsuitslag was dat ook wel het geval. Maar waar zat hem dat 'foute populisme' ook alweer in? In xenofobie, in vreemdelingenhaat.
De VVD en ook het CDA kozen voor deze aanpak (PvdA ging er ook in mee trouwens). Wat was netto nu het resultaat van hun keuze en van die 'Turkije-deal'? Was de vluchteling hier beter mee af? Vielen er minder slachtoffers op de Middellandse Zee? Het antwoord was een duidelijk nee.
In feite voerden de 'gevestigde partijen' het programma van de populisten gedeeltelijk zelf uit, onder het mom van het voorkomen van een machtsgreep door deze populisten.
Het is toch wel een naargeestige optie waar partijen als de VVD en het CDA voor kiezen. Hier even het geheugensteuntje: 'Programma's CDA en VVD zijn dat van PVV genaderd'. Bron: Trouw 11 feb 2017. In plaats van stelling te nemen tegen populisten en de strijd met ze aan te gaan, ga je hun programma gedeeltelijk overnemen.
Waarom doen ze dit? Is het omdat ze uiteindelijk hetzelfde gedachtegoed aanhangen? Is het uit pragmatische overwegingen om de macht te behouden? Is het uit angst en gebrek aan zelfvertrouwen in het eigen gedachtegoed?
Het stemt droevig dat in Europa het populisme op deze manier geïntegreerd is geraakt in de gevestigde orde. Consensus over migratieproblemen betekent op deze manier helemaal niet meer zekerheid voor de vluchteling. Het wordt louter een middel om politiek te overleven en in het ergste geval is het een teken hoe we met zijn allen steeds verder afglijden naar een gedachtegoed waar we ons decennialang voor hebben geschaamd.
In plaats van te kiezen voor 'populisme-light' zouden onze leiders er ook voor kunnen kiezen de rug recht te houden en te staan voor ons eigen gedachtegoed en dat met vertrouwen uit te dragen.
Zoals Angela Merkel het ooit positief en optimistisch durfde te zeggen: "Wir schaffen das!".

25 jun 2018:
'Grappige' VVD-bijeenkomst over vluchtelingen valt verkeerd. Bron: AD 25 jun 2018.
"Een speciaal opgericht ontvangstcomité gaat protesteren tegen ‘Stand-up politics’, dat de VVD vanavond organiseert in Veldhoven. Tijdens de avond doet fractievoorzitter Klaas Dijkhoff zijn visie over de toekomst van Nederland uit de doeken. Dat cabaretier Rob Scheepers er 'iets grappigs van komt maken', schiet veel mensen in het verkeerde keelgat, omdat onder meer de vluchtelingenproblematiek op de agenda staat".
"Via Twitter was meteen veel kritiek te lezen op het voornemen van de VVD. Onder meer VVD-prominent Frans Weisglas, de directeur van Amnesty International Nederland Eduard Nazarski en cabaretier Erik van Muiswinkel lieten zich negatief uit. Met name de link tussen oorlogsvluchtelingen en een grappige avond viel verkeerd".
"Stand up politics, cabaret , bier. Met als onderwerp het beleid tov vluchtelingen. Not my cup of tea. @VVD", reageerde VVD-prominent Frans Weisglas op 18 juni via Twitter.
Wat een walgelijke narcistische en populistische houding van deze Klaas Dijkhoff. Beste remedie? Net als bij Donald Trump en andere lijders aan narcisme: vermijd elk onnodig contact met ze, zowel privé als zakelijk.

23 jun 2018:
'De populistische opmars wordt gevoed door de terugkomst van de migratiecrisis'. Bron: De Volkskrant 22 jun 2018.
"Angst voor immigratie bezorgt populisten stemmen en macht. Zij voelen zich zo sterk dat zij deze weken een bliksemoffensief ontketenden tegen open grenzen. De gevestigde politiek buigt om niet te barsten".
Precies dat is het enge. De gevestigde orde neemt het populisme over om de macht te behouden. In 'Nederland Polderland' is hier ook al aandacht aan besteed in de voetnoot van 01 mei 2018. Trouw had het over de cynische tactiek van Macron en Rutte en noemde hen 'neoliberale wolven in schaapskleren'.
Hier gaat het nu om vluchtelingen en migratie. De gewetensvraag waar het om draait is wat verwerperlijker is: een populist uit oppurtunisme of een vanwege xenofobie? VVDers als Mark Rutte en Klaas Dijkhoff zou je het liefst tot de eerste categorie rekenen, Thierry Baudet en Geert Wilders tot de tweede.
Op zich is het al droevig genoeg dat populisten zo'n grote aanhang hebben, maar het zou nog erger zijn als zou blijken, dat het opportunisme van de pragmatici eigenlijk geworteld is in dezelfde xenofobie. En dat dat niet onwaarschijnlijk is, blijkt uit de polls en verkiezingsuitslagen: de VVD is nog steeds de grootste partij in ons versplinterde partijenlandschap. De spindoctors van de VVD hebben het spelletje tot nog toe, zo lijkt het, sluw gespeeld.
Dat stemt tot nadenken: als je die partijen, eigenlijk met CDA er nog bij, bij elkaar op mag tellen, dan kan de conclusie niet anders luiden dan dat ook Nederland is afgegleden naar een land met een behoorlijk xenofoob sfeertje. Hier even het geheugensteuntje: 'Programma's CDA en VVD zijn dat van PVV genaderd'. Bron: Trouw 11 feb 2017. Als ik als kiezer een keuze moest maken, dan zou ik zelf toch nog altijd liever gaan voor een echte xenofoob dan voor een nepper, maar dat terzijde.
Het is natuurlijk niet raar om te concluderen dat je op deze manier een self-fulfilling prophecy krijgt. Sla de geschiedenisboeken er maar op na.

22 jun 2018:
'Onderzoekers: Vluchtelingen zijn geen economische last, integendeel'. Bron: Trouw 22 jun 2018.
"Migranten en asielzoekers zijn geen last maar een lust: ze doen een economie groeien".
Als toegift krijgen we ook nog even een stukje economie- en duurzaamheidsles:
"Groei is niet per definitie goed; er is van alles wat een economie kan doen groeien. Als je een steen door de ruit gooit, groeit de economie ook, want die ruit moet worden gemaakt, er moet een politieagent komen die proces verbaal opmaakt, daar krijgt die agent dorst van, dus die koopt een flesje water et cetera".
Het is maar dat de populisten van VVD, CDA, PVV en FvD het weten. En wij als burger en kiezer.

21 jun 2018:
'Ook in de zeventiende eeuw werd het debat over kolonialisme gesmoord'. Bron: Marrigje Paijmans in Over de Muur van 04 mei 2018.
"Vaak wordt gesteld dat koloniaal geweld en slavenhandel pas ter discussie kwamen te staan vanaf de achttiende eeuw. Niets is minder waar, stelt Marrigje Paijmans: ook in de zeventiende eeuw was hier genoeg ophef over. Maar deze kritische geluiden werden gemarginaliseerd – net zoals dat nu gebeurt".
Interessante site 'Over de Muur' en aan te raden voor mensen als Klaas Dijkhoff en Mark Rutte om er eens op te kijken.
Een van de dingen die je eruit kunt leren is dat als je slavernij in de 'Tijdgeest' zou dienen te plaatsen, zoals historicus Piet Emmer betoogt, je de huidige vluchteling ook in zijn eigen context zou moeten zien. Lees hiervoor: het respecteren en accepteren van diens eigen achtergrond, diens eigen normen en waarden.
Wie dat niet doet meet met twee maten, redeneert en discussieert met gespleten tong. Zo 'polder' je de geschiedenis en het eigen geweten naar je eigen hand.
Mooi dat zo'n site daar kritisch op ingaat.

21 jun 2018:
In de winter van 2017 schreef ik dit stukje in de aanloop naar de TK2017 verkiezingen over het Nederland van Mark Rutte. Ik heb het nog maar weer eens uit de kast gehaald na het lezen van onderstaande twee columns van Toine Heijmans en Sheila Sitalsing:

- 'Een Gaaf Land', TOEK Talks (23 februari 2017, 06 mrt bijgewerkt)

Een uitspraak van onze Minister President Mark Rutte: Nederland is een gaaf land. Mensen als Mark Rutte noemen zichzelf leden van de club van gelukkigen en optimisten.
Onlangs was Barbara Baarsma, onder meer bijzonder hoogleraar marktwerking- en mededingingseconomie aan de universiteit van Amsterdam, op bezoek bij DWDD. Daar kreeg zij de gelegenheid deze levenshouding nog eens uit te dragen. Kern van haar betoog was dat wij uit het oog zijn verloren hoe goed het gaat met Nederland en met onszelf.
Met een gelikte presentatie schotelde ze ons tal van grafieken en tabellen voor waaruit volgens haar onomstotelijk kon worden vastgesteld dat Nederland op vrijwel elk gebied goed scoort. Hoge inkomens, goede zorg, lage werkloosheid, noem ze maar op.
Daarnaast toonde Baarsma ons statistieken over ons geluksgevoel. De Nederlander scoort ook hierin hoog. Wij geven onszelf een hoog cijfer als het gaat om ons eigen geluk en dat van onze kinderen.
Het zette me aan het denken. Waarom dan toch het 'Pleur op' van Rutte, waarom de denigrerende en neerbuigende houding tegenover buitenlanders, tegenover werklozen, tegenover ouderen, waarom de haat tegenover medelanders die strijden voor duurzaamheid, die het opnemen voor de zwakkeren? Waarom moeten we 'normaal. doen'? Het lijkt toch telkens weer de angst die regeert. De angst dat we morgen minder welvarend zijn, minder spulletjes kunnen kopen, minder ego-vrijheid hebben dan vandaag. Maar die vrijheid krampachtig vasthouden is net zo goed haar opgeven.
En als angst, xenofobie bijvoorbeeld, een drijfveer is, waar blijft dan dat optimisme en dat geluksgevoel?
Hoe kun je zoveel boosheid en angst verklaren bij politici als Mark Rutte, als ze gelijktijdig dat optimisme trachten uit te stralen. Een verklaring gaat misschien terug tot de Gouden Eeuw, of nog eerder. Nederland werd rijk dankzij kolonies en uitbuiting. De slavenhandel was lucratief. In Holland zag men van de negatieve kant daarvan weinig of niets. Dat is altijd een kenmerk van onze welvaart geweest. Ergens op aarde betaalden de 'zwakkeren' de prijs van onze welvaart: de slaven, de arbeiders in de kolonies, de gastarbeiders in de tweede helft van de vorige eeuw, de Polen nu, de dieren van de bio-industrie. We halen onze wegwerpspullen voor een habbekrats uit China en verkopen ze bij onder meer de Primark, waar mensen in beide gevallen als loonslaven werken. Zelfs de gaswinning in Groningen valt in dit rijtje onder te brengen. Zolang we het hier thuis maar niet zien kunnen we gelukkig, optimistisch en tevreden zijn.
Aan de ene kant kunnen wij dus optimistisch en gelukkig zijn, als het om puur materiële welvaart gaat. Toch knaagt soms ons geweten. Dat gevoel kunnen we ontlopen door de andere kant uit te kijken. Worden we geconfronteerd met ons gedrag, door vluchtelingenstromen, oorlog, terrorisme, of gedegen onderzoeksjournalistiek en wetenschap, dan komen we met datzelfde geweten soms toch in de knoei.
Wat is het antwoord op die gewetensnood? Het makkelijkste is zoals gezegd het wegkijken. Als dat niet lukt dan kunnen we gaan ontkennen. We kunnen er ook voor kiezen de verantwoordelijkheid bij de ander te leggen. 'Negers zijn dom en wij wisten het land slim te exploiteren'. 'Werklozen zijn lui en daarom kun je ze korten op hun uitkering'. 'Zieken leven ongezond en daarom hoeven we niet voor ze te zorgen'. 'Bejaarden kiezen ervoor om oud te worden, daarom hoeven ze ons niet met hun problemen op te zadelen'. 'Vluchtelingen die verdrinken, ja dan hadden ze maar niet op die bootjes moeten stappen'. Zo kun je er mee wegkomen. Zie ook bv. Jan Willem Duyvendak over de zorg: "Het doorgeschoten ideaal van zelfredzaamheid".
Er heerst dus de angst bij de optimisten en de gelukkigen, dat ze ter verantwoording worden geroepen en hun verworvenheden mogelijk kwijt raken, of moeten delen met anderen. Die angst leidt gemakkelijk tot boosheid, maar dan een onterechte, een irrationele. Het wegzetten van kwetsbare mensen (slechts een voorbeeld) in de samenleving wordt zo een gekunstelde paniekactie in een poging de status-quo te handhaven. Hoogleraar rechtsfilosofie: ‘Politici brengen rechtsstaat in gevaar’. 'Plannen verkiezingsprogramma's die de rechtsstaat goed of kwaad doen' zo lezen we in de NRC van 14 feb 2017. Hier het bijbehorende staatje. "De VVD en het CDA hebben ook één of meer rode lichten van ons gekregen. Dat vind ik zorgwekkend. Het is een sombere situatie.”
Sommige mensen willen dus een 'gaaf' land, maar dan wel alleen voor het 'eigen volk'. Als wij moeten delen met anderen blijken we plotseling een stuk minder optimistisch en gelukkig in dit gave land.

20 jun 2018:
'We schenden het Kinderrechtenverdrag, maar we schenden het humaan', betoogt Toine Heijmans in zijn verslaggevercolumn van De Volkskrant op 19 jun 2018.
"Het verschil tussen de kooien in Amerika en onze detentiecentra en gezinslocaties is dat wij in Nederland ‘humaan’ deporteren. Dat is een belangrijk woord, ook voor de ambtenaren die het werk moeten doen. Ze beschikken over humane handboeien en worden getraind in menselijkheid. De muren van de cellen hebben humane kleuren. De gezinslocaties zijn bedacht als humaan alternatief voor een illegaal leven op straat".
"We schenden het Kinderrechtenverdrag, maar we schenden het humaan".
"Klaas Dijkhoff, leider van de grootste politieke partij van Nederland, gaat binnenkort grappig doen over vluchtelingen in een Brabants café. Hij noemt dat stand-uppolitics. Er is bier en er zijn grappen, zegt hij in een grappig filmpje. En dat vluchtelingen na een jaar of drie moeten opzouten, want ze houden niet van onze normen en waarden".
"Hij weet dat het omgekeerde waar is. Maar de bühne moet bediend. Met bier. Vluchtelingen komen voor een gratis borstvergroting, zei Klaas’ voorganger al in een filmpje. Ook dat was gelogen".

20 jun 2018:
'Eén van de vele voordelen van opvang in de regio is dat je de sadistische, inhumane en wel schrijnende zaken ook in de regio houdt', schrijft Sheila Sitalsing in haar column van 19 jun 2018 in De Volkskrant.
"Dat doen Europese leiders slimmer. Hier betalen ze een land als Turkije, waar ook wel schrijnende en rare dingen gebeuren, miljarden om migranten voor ons tegen te houden. Vroeger, toen het Libische volk nog stabiel werd onderdrukt door zijn dictator, gooide een enkel Europees land het maar al te graag met Kadhafi op een akkoordje. Tegenwoordig staan ze te trappelen om nog meer Turkijedeals te maken met landen in Noord-Afrika of nog verder weg. Alles om aspirant-landverhuizers weg te houden, zodat we de vreemdelingendetentie hier netjes en ordelijk en overzichtelijk kunnen houden, zonder te veel toestanden met huilende kinderen op het Journaal van acht uur".

18 jun 2018:
'Drang naar conformisme is funest in een samenleving die meer en meer gekenmerkt wordt door diversiteit'. Bron: Opinie van Walter Palm in De Volkskrant van 18 jun 2018.
"Sinds de opkomst van Fortuyn in 2001 waait er voor minderheden een gure wind. De dominante reflex in Nederland is gericht op conformisme: ‘Normaal. Doen.’ (de verkiezingsleuze van de VVD in 2017)".
"In het magistrale De angst voor de vrijheid analyseerde Erich Fromm de psychologische drijfveren van het nationaalsocialisme. Hij kwam tot de conclusie dat de angst voor vrijheid, voor het anders zijn, de wortel is voor deze kleinburgerlijke beweging die uitgaat van een dwingend conformisme. De drang tot conformisme die zich tegenwoordig manifesteert is dus voedingsbodem van populisme en van nationalisme".
Zie hierover ook: 'Politiek' en 'Nederland Polderland'.

03 mei 2018:
'Vooral arme landen dupe van klimaatverandering, bij ons minder extreem weer'. Bron: AD 03 mei 2018.
Wereldwijd gaat het om een 'enorm probleem', zegt de Wageningse hoogleraar ecologie Marten Scheffer. "De halve wereldbevolking woont op plekken waar het klimaat slechter wordt. Dat zal ook gevolgen hebben voor de migratie: je kunt niet van mensen verwachten dat ze daar blijven".

24 dec 2017:
'Studie: 'Honderdduizenden klimaatvluchtelingen in aantocht'. Bron: AD 24 dec 2017.
"Dit zal leiden tot massamigratie vanuit de meest kwetsbare locaties. De enorme kosten van oorlogen als gevolg van massamigratie worden meestal buiten de rekenmodellen gehouden die gaan over klimaatverandering", zegt Ward in de Britse krant The Guardian.


Zie ook:
VluchtelingenWerk Nederland.
Stichting Vluchteling.
UNHCR.
Amnesty International.
Human Rights Watch.
Urgenda.
Environmentalism.
Unicef.
Warchild.
Voice Project.
PACMA.
Over de Muur.


Bijsluiter:
Met een * aangeduide citaten behoren tot de grotere groep der Parodialen. Ze worden vooral veel gebruikt in de vierdelijns zorg. Parodialen worden specifiek ingezet bij klachten van verhoogd ego. De werkzame stof bestaat meestal uit Parodie of Satire, maar soms bevat het medicijn ook Ironie, Spot, Humor of aanverwante stoffen. Bijwerkingen zijn niet bekend. Het middel moet wel met terughoudendheid worden toegepast bij mensen met een chronisch tekort aan 'Selfspot'. Humor kan bij deze groep patiënten soms dodelijk zijn. In mildere vorm zijn effecten waargenomen van allergie en irritatie.  Deze verschijnselen verdwijnen meestal binnen een paar minuten. Wanneer de reactie heftiger is en langer aanhoudt is het raadzaam contact op te nemen met de huisarts. Neem altijd de betreffende Parodial mee, zodat uw arts weet welke stof van toepassing is.

: zoiets als , 'Geprüfte Sicherheit', voor de persvrijheid? Zie ook