Fototoek


Fotogalerie van Jan-Maarten Goedkoop

Vluchtelingen
Vluchtelingen
04/15/2016

Let op: anticiperend op de 'EU vs Disinformation campaign' van de 'European External Action Service East Stratcom Task Force' en vanwege invoering van onder meer de Duitse 'Netzwerkdurchsetzungsgesetz' heeft de redactie van deze website besloten per 1 februari 2018 op alle politiek gevoelige items preventief 'SelfCensuur'* toe te passen.


Amnesty International over 'Vrijheid van Meningsuiting':
"Het recht op vrijheid van meningsuiting wordt in het VN-verdrag (BuPo) beschreven als de vrijheid om inlichtingen en denkbeelden van welke aard ook te vergaren, te ontvangen en door te geven, ongeacht grenzen en ongeacht de vorm."

'Vluchtelingen' 15 apr 2016 (laatst bijgewerkt op 23 jan 2021)

'I need peace'

Vanwaar mijn betrokkenheid bij vluchtelingen?

Een paar jaar geleden schreef ik het boek Dun Door De Broek. Dit gaat over de omzwervingen van mijn vader van 1938 tot 1946 in Nederlands-Indië. Zeventig jaar na de bevrijding durfde ik eindelijk het relaas van zijn ervaringen als dwangarbeider aan de Birma-Spoorlijn te lezen en een reconstructie van die periode in zijn leven te schrijven.
In 1938 vertrokken mijn ouders vanuit Amsterdam met de luxueuze MS Johan van Oldenbarnevelt naar Nederlands-Indië. Waarom deden ze dat eigenlijk vroeg ik me af? Waarschijnlijk om er een mooi en hoopvol bestaan op te bouwen. Zeven jaar later zou Nederlands-Indië Republiek Indonesië heten (17 aug 1945 werd de onafhankelijkheid uitgeroepen) en naar de huidige inzichten zou men mijn ouders in die nieuwe situatie (in een sindsdien zelfstandig land) misschien wel economische vluchtelingen of 'gelukszoekers' genoemd hebben (op zich natuurlijk niet zo'n heel realistisch scenario gezien de dan gaande Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog).
Nu kwamen ze in 1938 binnen als 'koloniaal'. Het liep allemaal heel anders dan mijn ouders hadden gehoopt en verwacht. Mijn moeder keerde begin 1940, per boot, ziek terug naar Nederland, waar al snel de Duitsers binnenvielen. Mijn vader bleef achter in de Nederlandse kolonie en zou in 1942 de Japanners op zijn dak krijgen.
Een van de intrigerende vragen die ik mij bij die reconstructie stelde was deze: waarom vluchtte mijn vader niet, als 'bootvluchteling', met een bootje naar Australië, voordat hij in 1942 in handen zou vallen van de Japanners? Waarom koos hij er 'vrijwillig' voor om in plaats van op dat bootje te stappen de poort van een krijgsgevangenenkamp binnen te lopen? Wat ging er in hem om bij het maken van die keuzes? Met dat soort beelden op mijn netvlies keek ik de laatste paar jaar naar de afschuwelijke beelden van de vele bootvluchtelingen op de Middellandse Zee. Ik vroeg me nu, opnieuw verontrust en verbaasd, af wat er in hen om zou gaan. Zo ging ik mij verdiepen in het vluchtelingenvraagstuk.

12 aug 2020:
'Oorlog in Indië: 15 augustus 1945 wordt niet gevierd' Bron: AD 12 aug 2020 Interview met Dr. Esther Captain, Senior Researcher Koninklijk Instituut voor de Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV)
De Japanse bezetting vertaalt zich in een complete ommezwaai van koloniale waarden. Het vooroorlogse Nederlands-Indië kende een sterke hiërarchie, waarin witte Europeanen bovenaan stonden. Tijdens de bezetting verliezen deze totoks hun macht; ze worden in burger- en krijgsgevangenkampen geïnterneerd. De Indonesiërs, tot dan onderdanen van het Nederlandse koninkrijk, krijgen onder Japanse heerschappij een positie die hun aanvankelijk niet veel verandering brengt. Captain: "Het was eigenlijk ook een kolonie, maar dan met Japan als kolonisator."
"Het meest berucht was het lot van de krijgsgevangenen aan de Birma-Siam en Pakan Baroe-spoorweg. Daar komt de uitspraak 'onder elke spoorbiels een dode' vandaan", zegt Captain.
Door de veranderde machtsverhoudingen (nadat Indonesië onafhankelijk wordt JM) vertrekken in totaal circa 350.000 totoks, Indische Nederlanders, Molukkers, Chinese Indonesiërs en Papoea’s naar Nederland. De eerste groep witte Europeanen wordt volgens Captain terecht aangeduid als 'repatriant'. Voor tienduizenden van hen, die de Japanse kampen ternauwernood overleefden, is de terugkeer een uitgemaakte zaak. "De witte Nederlanders hadden een netwerk van familie, vrienden en collega’s, in Nederland. Het was hun vaderland. Dat gold niet voor de andere groepen."
‘Migranten’ is een beter woord voor degenen met Europese vaders en Indonesische moeders die meestal voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten. "De Nederlandse regering had liever dat deze groep in Indonesië bleef", zegt Captain. "De gedachte was dat ze zich niet zouden aanpassen, niet hard kunnen werken en hier maar ongelukkig zouden worden."


Het 'probleem' van vluchtelingen en migratie (2016):

Het huidige 'vluchtelingenprobleem' is in feite niets nieuws. Al duizenden jaren migreren mensen, wat vaak gerelateerd was en is aan oorlog en geweld. Natuurlijk is niet elke migrant een vluchteling in de zin van een direct slachtoffer van oorlogsgeweld. Daarom wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen vluchtelingen uit oorlogsgebieden en economische vluchtelingen. Een van de vragen hierbij is wel wat de motivatie van deze economische vluchtelingen is? Zijn zij pure gelukszoekers of zijn zij indirect ook het product van oorlog en geweld? Te denken valt aan economische schade voortvloeiend uit bijvoorbeeld burgeroorlog, uitbuiting, milieurampen, klimaatverandering, om er maar een paar te noemen.

Wat historische achtergronden (2016):

Wie zich wat meer in deze materie zou willen verdiepen kan natuurlijk het beste beginnen met het verwerven van enig historisch besef. Een eerste stap is tegenwoordig gelukkig ook digitaal eenvoudig te zetten. Uit het grote aanbod digitale bronnen heb ik er hier een paar geselecteerd: een historische atlas van Europa vanaf het jaar 1000 tot 2000, een vergelijkbare Wereldgeschiedenis vanaf de Egyptenaren en tenslotte een digitale animatie van de Verspreiding van de grote wereldreligies.
Update 04 sept 2018:
'Lex Heerma van Voss over de andere kijk op de vaderlandse geschiedenis en de essaybundel Wereldgeschiedenis van Nederland' Bron: De Volkskrant van 04 sep 2018
"De wereld heeft Nederland (mede) gevormd en Nederland de wereld. In een nieuwe bundel met tientallen essays laten historici dat zien, en bieden ze een alternatief voor ‛domme nationalistische’ geschiedenis."
"We zitten nog steeds met een erfenis uit die periode. In publieke debatten zie je daarvan vaak een primitieve vorm terug: alsof Nederland altijd precies zo geweest is. Alsof Nederlanders een onveranderlijke identiteit hebben, die draaide om een joods-christelijke traditie."
Misschien is voor Xenofoben onder ons dit ook interessant studiemateriaal:
'Exoten in Nederland' Bron: WUR
"Soorten die vóór het jaar 1500 in ons land zijn geïntroduceerd, zoals konijn, fazant en knobbelzwaan, tellen niet mee. Die rekenen we tot de inheemse fauna."
Kijk je dan naar de USA, dan zouden de Native Americans, zoals de Navajo's, gewoon aanspraak kunnen maken op hun 'Navajo Nation'. Voor 'blanken' zou het een lastig verhaal worden. Columbus zat misschien nog net op het randje, maar de meeste 'blanken' zouden, volgens de richtlijnen van de WUR, toch gerekend moeten worden tot de 'Invasieve Exotische Woekeraars'*.
Zie ook: 'Invasieve Exoten'* bij 'Staatsbosbeheer -2.0'

De Inburgeringscursus* 09 jul 2018:

'De Groenteman en de Turk (klassieker, 1984) - Van Kooten en De Bie' Inburgeringscursus voor Hollanders

Wie in Nederland 'aanspoelt' als vluchteling wil zich hier natuurlijk snel thuis voelen. Om daar een handje bij te helpen volgt hier een kleine basiscursus 'Inburgeren voor Beginners'.
Het basisprincipe van Inburgering in Nederland is het onderscheid leren onderkennen tussen zijn en doen, meer specifiek tussen 'gewoon zijn' (a. de Vluchteling) en 'gewoon doen' (b. de 'Gewone Man' in Nederland). Eigenlijk is het allemaal heel simpel als je je maar voortdurend bewust blijft van dit onderscheid. We zullen dit hieronder verduidelijken aan de hand van een aantal voorbeelden. Het juiste antwoord spreekt voor zich.

1. Het rode stoplicht.
a. U bent normaal en u stopt voor het rode stoplicht, zo zijn de regels in Nederland nu eenmaal.
b. U doet normaal en rijdt gewoon door rood, want als u stopt dan riskeert u een kopstaart-botsing en een f'ckvinger van het achteropkomende verkeer.

2. Festival bezoek.
a. U ziet om u heen tientallen afvalbakken staan en gooit uw sigarettenpeuken en ander afval in deze bakken.
b. U brandt met uw BBQ een 'tegel' uit het gras en laat na afloop al uw rotzooi gewoon liggen op de plek waar u zat. Van een buurman hoort u dat de reinigingsdienst al in aantocht is, dus u doet gewoon mee met wat de rest ook doet.

3. De scooter
a. U heeft van uw bijstandsuitkering een leuk oud scootertje gekocht en tuft over het fietspad richting binnenstad. Als u een drietal scholieren wilt passeren, die nog wat nakeuvelen over de vervelende leraar Frans, laat u het gas los en wacht tot er een geschikt moment is om voorzichtig in te halen.
b. U rijdt met uw scootertje op hetzelfde fietspad met zo'n 50km/u en er doemen een paar oudere mensen voor u op. U claxonneert flink en scheurt vol gas erlangs. Met uw spiegel tikt u net even een van hen aan en het oudje komt ten val, ziet u in uw spiegel. U steekt gewoon uw f'ckvinger op en rijdt door. Het moet niet gekker worden denkt u: nu staat mijn spiegel ook nog scheef.

4. Autorijden
a. U rijdt op de N34 naar Emmen om een kennis op te zoeken. Voor u rijdt een vrachtauto en het is flink druk op de weg. Die vrachtauto rijdt best wel door en u zat zo lang op die boot, dat u wel wat geduld heeft en in het 'sleepje' meerijdt.
b. U heeft het helemaal gehad met die gast voor u en, doorgetrokken streep of niet, zodra er een gaatje lijkt te zijn trekt u een stevige pluim uit uw dieseltje, knippert met grootlicht naar de tegenligger en appt op de linker weghelft even naar uw kennis: "ik ben er bijna."

5. Roken
a. U wilt een sigaretje roken, maar in uw nabijheid bevinden zich ook andere mensen, waaronder een paar kinderen. U besluit dan maar even geen peuk op te steken.
b. U pakt uw aansteker en terwijl u uw sigaret aansteekt spreekt u de persoon die het dichtst bij u staat of zit even vriendelijk glimlachend toe met de woorden: "ik neem aan dat je er geen bezwaar tegen hebt als ik er eentje opsteek?"

6. Huisvesting
a. Na maanden wachten krijgt u uiteindelijk een huurwoninkje toegewezen. U stuurt een verheugd berichtje naar het thuisfront, dat u eindelijk onderdak hebt gevonden en het Asielzoekerscentrum kunt verlaten.
b. U bestelt na ontvangst van het positieve nieuws over uw toegewezen woning bij Alibaba een prefab strohut, die u onmiddellijk op het dak monteert. Vervolgens verhuurt u als 'Tinyhousesmilker' deze 'dakkapel' voor een paar duizend Euro per maand aan een aantal studenten. Tegen de autoriteiten zegt u gewoon dat u 'Dovemilker' bent geworden.

7. Criminaliteit (eigenlijk uitgebannen zegt de regering, maar nog wel veel witteboordencriminaliteit)
a. Op straat loopt iemand voor U en op een gegeven moment ziet u dat diens portemonnee uit de achterzak valt. U raapt die op, geeft een tikje op de schouder van de bewuste persoon en reikt hem of haar de portemonnee toe.
b. Op vakantie in het buitenland bevalt de ober u niet. Met uw vrienden slaat u de man neer en schopt hem daarna meermalen tegen zijn hoofd. U wordt gearresteerd en vanuit de gevangenis stuurt u, net voor de rechtszaak, een kaartje en bloemen naar het zwaar gewonde slachtoffer. U zoekt een Nederlandse journalist op, of omgekeerd, en laat u interviewen. U zegt: "Ik wist niet dat hij een kindje had." Volgend jaar ontvangt u een lintje op Koningsdag en u wordt door Twan Huys uitgenodigd voor College Tour.

8. Werk
a. U bent klusser. Het is half maart en het regent en het is drie graden Celsius. U gaat een huis aan de buitenkant schilderen. U dekt het huis af met zeil, uw collega zorgt er met een haardroger voor dat het houtwerk netjes droog is en u gaat aan de slag. Onder het zeiltje eet en drinkt u tussen de middag de zelf meegenomen dingetjes.
b. U bent klusser. Het is half maart en het regent en het is drie graden Celsius. U klust niet. Het is half mei en het zonnetje schijnt. U rijdt om negen uur voor en zet de ladder klaar. Tegen half tien, net als u zult beginnen, kijkt u op uw horloge en beseft dat het 'koffietijd' is. Tot tien uur gaat u in uw witte bus zitten. Even na tienen gaat u de ladder op. Net als u de schuurmachine aan zult zetten wordt u gebeld op uw smartphone. Uw baas wil met u overleggen over de volgende klus bij de buren. U klimt van de ladder af en pakt in de bus uw agenda er even bij.
Het is nu bijna lunchtijd en via de app bestelt u wat snacks. Ondertussen gebruikt u even het toilet van uw klant en ploft daarna terug in de cabine van uw bestelbusje. U kijkt op uw horloge en stelt tevreden vast dat de halve 'werkdag' er al weer op zit. Tijd om te gaan anticiperen op de Womibo. 

Het patroon dat zich inmiddels aftekent is eigenlijk vrij simpel en wij wensen elke nieuwe vluchteling daarom veel succes met zijn of haar 'Inburgering', het gaat vast wel lukken, ofwel "Sie schaffen das!"

Voor vluchtelingen die nog in de opvang in Griekenland zitten, maar zich daar toch al willen voorbereiden op de cursus in Nederland en druk doende zijn daar al wat Nederlands te leren volgt hier de basiscursus uit het Grieks  vertaald met Google Translate, zoals de lokale Griekse cursusleider hen dat uitserveert:

Wie als vluchteling naar Nederland 'spoelt', wil zich natuurlijk snel thuis voelen. Om u hierbij te helpen, is hier een kleine basisles "Integratie voor beginners".
Het basisprincipe van inburgering in Nederland is om het onderscheid te leren herkennen tussen zijn en doen, meer specifiek tussen 'gewoon zijn' (a. De vluchteling) en 'gewoon doen' (b. "Ordinary Man" in Nederland). In feite is alles heel eenvoudig, zolang je je maar constant bewust bent van dit onderscheid. We lichten dit hieronder toe met enkele voorbeelden. Het juiste antwoord spreekt voor zich.

1. Het rode licht.
Je bent normaal en je stopt voor het rode licht, dit zijn de regels in Nederland.
si. Je handelt normaal en gaat gewoon rood, want als je stopt loop je het risico op een aanrijding in de rug en een vinger van het verkeer achter je.

2. Bezoek aan het festival.
Je ziet tientallen vuilnisbakken om je heen en gooit sigarettenpeuken en ander afval in deze bakken.
si. Verbrand een "tegel" uit het gras met je barbecue en laat dan al je afval achter waar het zat. Je hoort van een buurman dat de schoonmaak al begonnen is, dus doe gewoon mee met wat de rest doet.

3. De scooter
Je hebt een mooie oude scooter gekocht van je bijstandsuitkering en je verplaatst je op het fietspad naar het stadscentrum. Als je drie studenten wilt halen, die nog iets meer te zeggen hebben over de vervelende leraar Frans, draai dan het gas dicht en wacht tot het juiste moment om zorgvuldig te dekken.
si. Rijd met uw scooter op hetzelfde fietspad ongeveer 50 km / u en enkele senioren zullen voor u verschijnen. Je slaat hard op je claxon en scheurt over het gaspedaal. Met je spiegel druk je gewoon op een van hen en het oudje valt, zie je in je spiegel. Je tilt gewoon je vinger op en gaat verder. Vind je dat het niet gekker mag zijn: nu staat mijn spiegel ook gekanteld.

4. Rijden
A. Rijd naar N34 in Emmen om een ​​kennis te zoeken. Er rijdt een vrachtwagen voor je uit en het is erg druk op de weg. Deze truck gaat verder en je bent zo lang op de boot dat je wat geduld hebt en je gaat de "sleepboot" besturen.
si. Je hebt genoeg van deze vent voor je en, doorgetrokken of niet, zodra er een gat lijkt te zijn, trek je een stevige vleugel uit je diesel, flits met een brede straal op de tegemoetkomende auto en sms aan de linkerkant van de weg om te weten: " Ik ben er bijna. "

5. Roken
U wilt een sigaret roken, maar er zijn andere mensen in uw omgeving, waaronder enkele kinderen. U besluit geen sigaret op te steken.
si. Je steekt je aansteker omhoog en terwijl je je sigaret aansteekt, praat je met de persoon die het dichtst bij je staat of ga je met een vriendelijke glimlach zitten en zeg je: "Ik denk dat je het niet erg vindt als ik er een steek?"

6. Huisvesting
Na maanden wachten krijgt u eindelijk een huis te huur. Stuur een blij bericht naar het oorspronkelijke huis dat je eindelijk onderdak hebt gevonden en het asielzoekerscentrum kunt verlaten.
si. Na ontvangst van het positieve nieuws over het huis dat u door Alibaba is toegewezen, bestelt u een geprefabriceerde strohut, die u direct op het dak plaatst. Als "Tinyhousesmilker" verhuur je deze "dakkapel" vervolgens voor een paar duizend euro per maand aan een aantal studenten. Vertel de autoriteiten gewoon dat u een "Dovemilker" bent geworden.

7. Misdaad (eigenlijk verboden, zegt de regering, maar nog steeds een grote misdaad)
Er loopt iemand voor je op straat en op een gegeven moment zie je zijn portemonnee uit zijn achterzak vallen. Je pakt het, klopt die persoon op de schouder en geeft hem de portemonnee.
si. Je houdt niet van de ober op vakantie in het buitenland. Jij en je vrienden slaan de man neer en schoppen hem dan verschillende keren tegen zijn hoofd. U wordt kort voor het proces gearresteerd en uit de gevangenis gestuurd, een kaart en bloemen naar het gewonde slachtoffer. Bent u op zoek naar een Nederlandse journalist, of andersom, en bent u geïnterviewd. U zegt: "Ik wist niet dat ze een baby had." Volgend jaar ontvang je op Koningsdag een lintje en word je door Twan Huys uitgenodigd voor een rondleiding door het College.

8. Werk
Je bent een klusjesman. Het is half maart en het regent en het is drie graden Celsius. Je gaat een huis in het buitenland schilderen. Dek het huis af met zeildoek, je collega zorgt ervoor dat het hout netjes droogt met een föhn en jij gaat aan de slag. Onder het zeil 's middags zelfvoorzienende dingen eten en drinken.
si. Je bent een klusjesman. Het is half maart en het regent en het is drie graden Celsius. Je doet geen rare dingen. Het is half mei en de zon schijnt. Rijd naar negen en maak de ladder klaar. Kijk tegen negen uur, net als je gaat beginnen, op je horloge en besef dat het "koffietijd" is. Je zit tot tien uur in de witte bus. Pas na tien uur ga je de trap op. Zodra je de schuurmachine aanzet, ontvang je een telefoontje op je smartphone. Je baas wil met je overleggen over je volgende baan bij je buren. Beklim de trap en pak je agenda in de bus.
Nu is het bijna tijd voor de lunch en kun je via de app wat snacks bestellen. Gebruik ondertussen een tijdje het toilet van uw klant en zak dan weer weg in uw vrachtwagencabine. Je kijkt op je horloge en je bent tevreden dat de halve "werkdag" al voorbij is. Tijd om op Womibo te wachten.

Het patroon dat nu naar voren komt is eigenlijk vrij simpel en daarom wensen we elke nieuwe vluchteling veel succes met zijn "Inburgering", het gaat waarschijnlijk lukken of "Sie schaffen das!"

Makkie toch?

Naschrift bij de Inburgeringscursus:

Kort geleden hoorde ik het verhaal van een Ethiopische bootvluchteling die in Nederland was 'aangespoeld'. Hij was net voor de twaalfde keer overgeplaatst naar een ander AZC. De man had zwaar zijn best gedaan in te burgeren. Zo sprak hij nu maar liefst twaalf dialecten van het Nedersaksisch. Er was hem verteld dat deze dialecten spoedig als taal erkend zouden worden en er was hem vanuit Den Haag duidelijk gemaakt dat hij de taal diende te leren, anders kon hij wel optiefen.
Zo gezegd, zo gedaan, niet dat optiefen, maar naar de taallessen.
Op 11 oktober werd hem duidelijk dat hij zijn inspanningen niet voor niets had verricht. In Ter Apel kreeg hij te horen dat het Gronings nu een erkende taal is en hij daarmee nu een hoog gewaardeerde erkenning van zijn eigen identiteit in de wacht had gesleept. Hij was niet meer 'minderwaardig' en 'dom', begreep hij uit de woorden van Gedeputeerde Henk Staghouwer. Nou wil het toeval dat hij net diezelfde avond vanuit het Consulaat in Addis Abeba een berichtje had ontvangen, dat de VN het dialect van zijn geboortestreek met directe ingang had erkend als taal. Nu zat hij dus met twee identiteiten, want je taal maakt wie je bent, zegt Staghouwer. Maar dit even terzijde.
Goed, de man gaat opgetogen op sollicitatie bij Google in Eemshaven. Zo'n 'Nuchtere Groninger', die hij nu dankzij zijn talencursus is geworden, die willen ze daar vast wel hebben op de ICT afdeling. Hij komt van een koude kermis thuis.
We spraken met de HR manager en vroegen om opheldering. "Ja het was een beetje pijnlijk, maar wij konden die man niet verstaan. Hij brabbelde van alles en nog wat, het leek wel Tukkers of Drents, maar ik kon er geen touw aan vastknopen. Kijk wij zijn een internationaal opererende Multinational en dan is Engels de voertaal. Wie daarbij nog wat Chinees spreekt heeft een plusje. Maar met deze man konden we echt niks. Zuur, maar zo liggen de feiten. Heeft niets met identiteit of huidskleur te maken hoor."
Hier stond het allemaal:
11 okt 2018:
'Officieel: Nedersaksisch, en dus Gronings, is erkend Nederlands' Bron: RTV Noord 10 okt 2018
"Henk Scholte van het Centrum Groninger Taal en Cultuur (en bekend als presentator van Twij Deuntjes Veur Ain Cent op Radio Noord), liet maandag in Noord Vandaag weten dat de erkenning 'statusverhogend' werkt voor de taal."
11 okt 2018:
'Het Gronings staat niet voor achtergesteld of dommigheid' Bron RTV Noord 08 okt 2018
"Duidelijk moet zijn dat Gronings niet staat voor 'achtergesteld' of 'dommigheid'. Nee, het is een volwaardige taal waarin mensen zich uitdrukken en waar ze zich plezierig bij voelen", zegt Gedeputeerde Henk Staghouwer.
Het zit wel diep. Voor zover ik vooroordelen ken zijn dat uitdrukkingen als 'boerenverstand', 'ongeletterde boer', 'een boer op klompen' en 'de domste boeren hebben de dikste aardappelen'. Verandert dit nu vanwege de erkenning van het Nedersaksisch als taal?

Een paar updates:

11 dec 2020:
'Onrust onder asielzoekers die onverwacht een status in Griekenland hebben gekregen' Bron: De Volkskrant 11 dec 2020
"Onder asielzoekers die dit jaar via Griekenland naar Nederland zijn gereisd, is grote onrust ontstaan. Een aantal van hen heeft totaal onverwacht een Griekse verblijfsstatus gekregen en dreigt nu te worden teruggestuurd. Zij vrezen in Griekenland op straat te belanden."
"Het ministerie van Justitie ontkent de suggestie van migratiedeskundigen dat er een financiële compensatieregeling zou zijn."

10 dec 2020:
'We willen allemaal veilig zijn, denk ik. Daarom zijn er ook zo veel liedjes over' Bron: Column Asha ten Broeke op 10 dec in De Volkskrant
"En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn / Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten"

02 dec 2020:
'Waar is onze barmhartigheid gebleven?' Irene van der Linde in De Groene Amsterdammer van 02 dec 2020
"VVD-Kamerlid Bente Becker doet het voorkomen dat ‘redeneren vanuit vluchtelingen’ haaks staat op ‘redeneren vanuit de samenleving’. Alsof het een logische tegenstelling is. Maar het staat niet los van elkaar. De wijze waarop een samenleving omgaat met kwetsbare mensen slaat terug op de samenleving zelf. Een samenleving waaruit de barmhartigheid is verdwenen, die mensen op zee wil laten verdrinken, die kwetsbare mensen niet wil helpen verhardt. Ook naar de eigen burgers."

25 nov 2020:
'VVD wil 'desnoods' grens sluiten voor migrant': 'Risico dat ze Nederland kiezen vanwege onze welvaart' Bron: Tweede Kamerlid Bente Becker van de VVD in het AD van 25 nov 2020
"Nederland moet in ‘noodgevallen’ de eigen grenzen sluiten en bewaken als er weer grote aantallen migranten naar ons land zouden komen."
En wij maar denken dat de VVD naar links is opgeschoven? Dat de VVD de rots in de branding is waar het gaat om de 'Vrijheid van Meningsuiting' of om 'Universele Verklaring van de Rechten van de Mens'?
Artikel 14
"Eenieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging."
Eigenlijk gewoon een extreem-rechtse xenofobe club dus die VVD, die Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, maar dan wel alleen voor het 'Eigen Volk', die met slappe drogredenen en op een laffe en stiekeme manier de 'Rechten van de Mens' tracht te vertrappen. Dan voelt het toch haast nog oprechter wanneer politieke partijen als FvD en PVV dat gewoon hardop uitventen.
Toch nog maar weer eens Geschiedenis voor beginners uit Wikipaedia erbij gehaald, terug te vinden in het item 'Politiek 2.0', onder het kopje 8 Populisme.
"'Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij' Bron: Wikipedia
"De periode 1919-1921 Van DAP naar NSDAP."
"Hitler bedacht in deze beginjaren verscheidene veranderingen voor de DAP om die onder een bredere groep kiezers populair te maken en transformeerde die aldus tot de NSDAP. Een van de veranderingen die Hitler suggereerde was de toevoeging van het woord 'socialist' aan de naam van de partij. Hitler was altijd tegen marxistische ideeën (zoals het concept van de klassenstrijd) als zodanig geweest (zo stelde hij dat de klassenstrijd de Duitsers onnodig tegen elkaar uitspeelde) maar moest toch erkennen dat socialisme een populaire filosofie was na de Wereldoorlog. Dit toonde zich zeer in de groei van de Duitse Sociaal Democratische partij (SPD). Daarom herdefinieerde Hitler socialisme door er 'Nationaal' voor te plaatsen. Maar Hitler was alleen te vinden voor gelijkheid voor wie Duits bloed had. Joden en buitenlanders hadden geen rechten en immigratie van niet-Duitsers zou moeten stoppen."
Wie zich nog wat meer in deze materie en de geschiedenis van dit onderwerp wil verdiepen zou ook eens kunnen beginnen met het volgende artikel uit 1998: 'Het alternatief voor hitler' Bron: Rob Hartmans op 18 feb 1998 in De Groene Amsterdammer
"Een enkele keer duikt zijn naam (Ernst Niekisch) nog wel eens op in rechts-extremistische hoek, maar sinds de ineenstorting van het communisme en de definitieve inlijving van geheel Duitsland bij het vermaledijde 'Westen’ heeft de naam Niekisch weinig aantrekkingskracht meer. Dat wil overigens niet zeggen dat radicaal socialisme en extreem nationalisme nooit meer een sinister bondgenootschap zullen aangaan."
Wat is de 'les' hiervan? Naar mijn inzicht is het belangrijkste wat ik hiervan opsteek dat bestudering van het huidige politieke klimaat het inzichtelijker maakt waarom de geschiedenis verlopen is zoals hij is. Het is natuurlijk vooral een les over het verleden, misschien wel meer dan een 'lesje'  over het heden of een voorspelling voor de toekomst. Maar het verklaart voor mij toch wel veel.
Als historicus, en als burger eveneens, vind ik het wel verontrustend. Het is toch wel een onheilspellende golf die door de hele westerse wereld spoelt: de giftige cocktail van socialisme en nationalisme.
Hier ook nog even het geheugensteuntje uit 2017: 'Programma's CDA en VVD zijn dat van PVV genaderd' Bron: Trouw 11 feb 2017
Wat is er mis met dit land?

07 okt 2020:
'Bente Becker (VVD) propagandeert de systematische schending van mensenrechten' Tinkebell in Het Parool 07 okt 2020
"Bente Becker (VVD) deed daar nog een schepje bovenop en twitterde: ‘Deze actiegroep wil migranten ophalen die hier geen recht hebben op asiel. Dat is mensensmokkel.’
Dit is, en ik schrijf het maar even voor u uit, een valse beschuldiging en daarmee laster.
Laster is een strafbaar feit. Bente Becker is een volksvertegenwoordiger die de systematische schending van mensenrechten propagandeert."

19 sep 2020:
'Moria, of hoe radicaal-rechts heel Europa in de tang kreeg' Bron: DeMorgen 19 sep 2020
"Het idee dat een vluchteling/­migrant/­kandidaat-asielzoeker altijd een gevaar is dat in ‘hordes’ op ons afkomt en te allen prijze aan de deur dient tegengehouden te worden, is de kern van een vrij brede politieke consensus over migratie.
Dat wil zeggen: radicaal-rechtse politici duwen dat frame door, en bijna geen enkele partij van rechts tot centrum­links durft daar nog tegenin te gaan. Zelfs op een moment van opperste humanitaire crisis wordt eerst nerveus omgekeken om pas dan een uiterst zuinig gebaar te stellen. Niet uit overtuiging, maar uit strategie. Uit angst nog meer kiezers te verliezen."

12 sep 2020:
'Een lelijk, laf land, dat feitelijk al geregeerd wordt door Wilders en Baudet' Bron: Column van Sakia Noort in het AD van 12 sep 2020
"Ja maar, ze hebben trauma’s. Ja maar, ze willen natuurlijk gezinshereniging. Ja maar, misschien zijn het terroristen, of worden ze dat, als ze later groot zijn. Ja maar, er komen toch weer nieuwe. Ja maar, het is hun eigen schuld, of hun ouders’ schuld, het is de schuld van deuggleuven, het is iedereens schuld, maar niet de mijne." "Hollanders? Ja maar"
Het ergste is dat we niet eens door Wilders en Baudet geregeerd worden. Dat het dus, zoals Saskia Noort stelt, niet eens iets uitmaakt wie er hier regeert.

11 sep 2020:
'De lobby voor #500kinderen ‘ging het gewoon niet halen’. Omdat niemand ze wil hebben' Bron: Column Sheila Sitalsing in De Volkskrant van 11 sep 2020
"He bah, een Jodenvergelijking, zeiden sommigen toen het boek ('Niemand wil ze hebben' van Linda Polman) vorig jaar uitkwam. Maar hoe ze toen in Evian spraken (over hoe opvang enkel nóg meer mensen zou aanzuigen, over vervolgden die ‘migranten’ werden genoemd alsof ze voor de gezelligheid aan het rondreizen waren geslagen, over bedreigingen voor onze normen, waarden, banen, nationale kassen en dochters), zo spreken ze bij ons in de Tweede Kamer nog steeds."
Gaan we in Nederland kwetsbare mensen 'salderen'? Inderdaad, hoe zat het eigenlijk in '40-'45 met het 'salderen' van Joden uit Nederland?

29 aug 2020:
'A Banksy-Funded Humanitarian Ship Saves 130 Migrants—But Now Sits Stranded In The Mediterranean Sea' Bron: Forbes 29 aug 2020 (Banksy himself)

28 aug 2020:
'Bijna de helft van de Syrische vluchtelingen voelt zich nu, vijf jaar later, Nederlander' Bron: De Volkskrant van 28 aug 2020
"Syriërs blijken in veel opzichten modelvluchtelingen. Het gros slaagt binnen drie jaar voor zijn inburgeringsexamen."
"Een van de belangrijkste graadmeters voor een succesvolle integratie, arbeidsparticipatie, zal door de coronacrisis waarschijnlijk een flinke knauw oplopen."
"Aan de andere kant: Syriërs kunnen wel tegen een stootje, ze hebben voor hetere vuren gestaan."
Wat zou ik mij geschaamd hebben als ik dit zou hebben gelezen over al mijn buitenlandse vrienden die hier in Nederland zijn komen wonen en die geen Inburgeringscursus volgden en niet hun normen en waarden hoefden aan te passen aan die van ons.

21 aug 2020:
'In 2015 redde hij honderden vluchtelingen. Nu demonstreert hij tegen hun aanwezigheid op 'zijn' Lesbos' Bron: De Volkskrant 21 aug 2020
"Vooral na de zogenoemde Turkije-deal ging het bergafwaarts."
"Het gevolg: een totaal inhumane, onhoudbare situatie in de kampen, zegt coördinator Caroline Willemen van Artsen zonder Grenzen op Lesbos."
"Als je mensen maar lang genoeg als beesten behandelt, gaan ze zich vanzelf als beesten gedragen. Als je 15 duizend Grieken in deze omstandigheden zet, zouden ze het kamp binnen twee weken afbranden, zegt hij. De daadwerkelijke schuld ligt niet bij de bewoners, maar bij diegenen die van een internationaal probleem een Grieks probleem hebben gemaakt. Ze hebben alle problemen hier op Lesbos geparkeerd en kijken de andere kant op", zegt Valamios, de Griekse visser.
"De Griekse woede jegens de EU nam vervolgens verder toe toen vlak daarna de coronacrisis uitbrak en de EU haar lidstaten opriep in ieder geval een aantal van de plusminus 5.500 alleenreizende minderjarigen in Griekenland over te nemen. Sommige landen gaven gehoor, maar de meeste deden niets. Ook Nederland weigerde want 'wij zijn geen voorstander van ad-hocoplossingen', aldus VVD-staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Asiel en Migratie."
"Hoeveel liter pis moet er per dag langs het kapotte koepeltentje van de 16-jarige Fatima Ali Beik druppen voordat haar inhumane situatie inhumaan genoeg is en landen als Nederland wel bereid zijn haar over te vliegen? Hoelang moeten de vriendinnen van Marie France Ndayenge nog met een luier slapen voordat hun situatie voldoende mensonterend is?"
Daarom is Nederland in de ogen van Mark Rutte kennelijk zo'n 'gaaf' land. Alle ellende in de wereld creëren we mede hier: kolonialisme, kinderarbeid, plundering natuurlijke hulpbronnen, biodiversiteit en noem maar op en de grenzen doen we dicht voor alles wat ons minder 'gaaf' lijkt.
Wat een walgelijk regime hebben wij eigenlijk in Den Haag.

20 aug 2020:
'Vijf jaar later blikt het Duitse Goslar tevreden terug op de migratiecrisis' Bron: De NRC op 20 aug 2020
"Wir schaffen das, dit lukt ons, zei kanselier Merkel vijf jaar geleden over de massale komst van asielzoekers naar Duitsland. Het is nog te vroeg om te zeggen of ze gelijk had, maar de stad Goslar heeft het goed gedaan, zeggen zelfs critici."
Altijd vertrouwen gehad in Mutti Angela Merkel's: "Wir schaffen das!" Reden? In het Duitsland van Merkel bestaat basaal nog iets van het begrip Solidariteit. Zie ook: 'Categorische Imperatief' van Immanuel Kant uit 1785. Zover zijn wij in Nederland in 2020 kennelijk nog niet?

03 aug 2020
'VVD kritisch over bericht dat in Overijssel honderden extra plekken asielzoekers worden gezocht' Bron: RTV Oost 03 aug 2020
"De VVD is bezorgd welk effect de extra instroom heeft op de - toch al overspannen – woningmarkt. Ook moet het toelaten van grote aantallen nieuwe asielzoekers niet ten koste gaan van onze culturele waarden in Overijssel", schrijft de Overijsselse afdeling op de website.
Brrr, wat een enge mentaliteit: "niet ten koste van onze culturele waarden". Verkiezingen in aantocht en concurreren met de PVV en het FvD, of is de VVD zelf gewoon een eng clubje van Xenofoben?

30 mrt 2020:
'Oproep Europese artsen: breng vluchtelingen Griekse eilanden in veiligheid' Bron: De Volkskrant van 30 mrt 2020
"Wij, artsen van Europa, roepen de leiders van onze overheden en de Europese Unie op de vluchtelingen in Griekenland per direct in veiligheid te brengen. De afgelopen jaren zijn de vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden overbevolkt geraakt. De corona-epidemie die in de kampen dreigt aan te komen, zal ­catastrofale gevolgen hebben voor de vluchtelingen, voor de Griekse inwoners en de rest van de Europese samenleving."
Wat gaan we doen?

12 okt 2019:
'Interview met Marijke' Bron: EO Metterdaad 12 okt 2019
"Met een dubbel gevoel is orthopedagoog Marijke (28) weer thuis. Ruim een half jaar was zij op Lesbos als coördinator van de psychosociale projecten van Stichting Bootvluchteling, waaronder een school in kamp Moria en psychische ondersteuning aan getraumatiseerde vluchtelingen."
Zie ook: Stichting Bootvluchteling

20 sep 2018:
'Zorgen om overbevolking' Bron: AD 20 sep 2018
"VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff wil ook weten wat de groei van de bevolking betekent voor ‘onze vrije Nederlandse waarden’."
Merkwaardig eigenlijk: de optimisten van de VVD denken voor vrijwel elk probleem in de toekomst een simpel technologisch oplossinkje te hebben. Voedselproblemen en zo tellen voor de techneuten niet: even een fabriekje met kunstvlees of een flatboerderijtje met oneindige opbrengsten. Als het om immigratie gaat zijn ze oh zo somber. Raar is dat eigenlijk, dat teruggrijpen op onze 'normen en waarden', onze gemeenschappelijke joods-christelijke tradities en zo. Onlangs nog, op 04 sep 2018, viel dit te lezen in 'Lex Heerma van Voss over de andere kijk op de vaderlandse geschiedenis en de essaybundel Wereldgeschiedenis van Nederland':
"Alsof Nederlanders een onveranderlijke identiteit hebben, die draaide om een joods-christelijke traditie."
Soms denk je dan wel eens bij jezelf: Als die Klaas Dijkhoff het hier allemaal maar niks vindt in dit gave land, waarom pleurt hij dan niet op? Ga wonen in een land waar het beter is, wie houdt je tegen? Emigreer zoals een eerdere generatie ook deed en pas je dan daar ook niet aan en blijf via de webwinkels Hollandsche kaas bestellen. 'Word er oud met Poldermodel, 'gezelligheid', Hollandsche pot en Frans Bauer' Bron: NRC 28 nov 2017
Doei!

23 jul 2018:
'Oproep: Politici, stop met het inspelen op xenofobie en racisme' Bron: De Volkskrant 23 jul 2018
"Beste politici, wij verzoeken u dringend om uw verantwoordelijkheid te nemen. Stop met het inspelen op de alsmaar groeiende xenofobe en racistische angsten in onze samenleving. Stop met het verschuiven van de grens van het acceptabele in ons maatschappelijk debat. Stop met het voeden van de tweedeling tussen een fictief ‘wij’ en ‘zij’."

23 jun 2018:
'De populistische opmars wordt gevoed door de terugkomst van de migratiecrisis' Bron: De Volkskrant 22 jun 2018
"Angst voor immigratie bezorgt populisten stemmen en macht. Zij voelen zich zo sterk dat zij deze weken een bliksemoffensief ontketenden tegen open grenzen. De gevestigde politiek buigt om niet te barsten."
Precies dat is het enge. De gevestigde orde neemt het populisme over om de macht te behouden. In 'Nederland Polderland' is hier ook al aandacht aan besteed in de voetnoot van 01 mei 2018. Trouw had het over de cynische tactiek van Macron en Rutte en noemde hen 'neoliberale wolven in schaapskleren'.
Hier gaat het nu om vluchtelingen en migratie. De gewetensvraag waar het om draait is wat verwerpelijker is: een populist uit opportunisme of een vanwege xenofobie? VVD'ers als Mark Rutte en Klaas Dijkhoff zou je het liefst tot de eerste categorie rekenen, Thierry Baudet en Geert Wilders tot de tweede.
Op zich is het al droevig genoeg dat populisten zo'n grote aanhang hebben, maar het zou nog erger zijn als zou blijken, dat het opportunisme van de pragmatici eigenlijk geworteld is in dezelfde xenofobie. En dat dat niet onwaarschijnlijk is, blijkt uit de polls en verkiezingsuitslagen: de VVD is nog steeds de grootste partij in ons versplinterde partijenlandschap. De spindoctors van de VVD hebben het spelletje tot nog toe, zo lijkt het, sluw gespeeld.
Dat stemt tot nadenken: als je die partijen, eigenlijk met CDA er nog bij, bij elkaar op mag tellen, dan kan de conclusie niet anders luiden dan dat ook Nederland is afgegleden naar een land met een behoorlijk xenofoob sfeertje. Hier even het geheugensteuntje: 'Programma's CDA en VVD zijn dat van PVV genaderd'. Bron: Trouw 11 feb 2017. Als ik als kiezer een keuze moest maken, dan zou ik zelf toch nog altijd liever gaan voor een echte xenofoob dan voor een nepper, maar dat terzijde.
Het is natuurlijk niet raar om te concluderen dat je op deze manier een selffulfilling prophecy krijgt. Sla de geschiedenisboeken er maar op na.

21 jun 2018:
In de winter van 2017 schreef ik in 'Stemadvies TK2017' 5 - 'Een Gaaf Land', TOEK Talks (23 februari 2017, 13 mrt bijgewerkt) over het Nederland van Mark Rutte. Ik heb het nog maar weer eens uit de kast gehaald na het lezen van onderstaande twee columns van Toine Heijmans en Sheila Sitalsing; hier een fragmentje:
"Het wegzetten van kwetsbare mensen (slechts een voorbeeld) in de samenleving wordt zo een gekunstelde paniekactie in een poging de status-quo te handhaven. Hoogleraar rechtsfilosofie: ‘Politici brengen rechtsstaat in gevaar’. 'Plannen verkiezingsprogramma's die de rechtsstaat goed of kwaad doen' zo lezen we in de NRC van 14 feb 2017. Hier het bijbehorende staatje. "De VVD en het CDA hebben ook één of meer rode lichten van ons gekregen. Dat vind ik zorgwekkend. Het is een sombere situatie.”
Sommige mensen willen dus een 'gaaf' land, maar dan wel alleen voor het 'eigen volk'. Als wij moeten delen met anderen blijken we plotseling een stuk minder optimistisch en gelukkig in dit gave land."

20 jun 2018:
'We schenden het Kinderrechtenverdrag, maar we schenden het humaan', betoogt Toine Heijmans in zijn verslaggevercolumn van De Volkskrant op 19 jun 2018.
"Het verschil tussen de kooien in Amerika en onze detentiecentra en gezinslocaties is dat wij in Nederland ‘humaan’ deporteren." "We schenden het Kinderrechtenverdrag, maar we schenden het humaan."
"Klaas Dijkhoff, leider van de grootste politieke partij van Nederland, gaat binnenkort grappig doen over vluchtelingen in een Brabants café. Hij noemt dat stand-uppolitics. Er is bier en er zijn grappen, zegt hij in een grappig filmpje. En dat vluchtelingen na een jaar of drie moeten opzouten, want ze houden niet van onze normen en waarden."
"Hij weet dat het omgekeerde waar is. Maar de bühne moet bediend. Met bier. Vluchtelingen komen voor een gratis borstvergroting, zei Klaas’ voorganger al in een filmpje. Ook dat was gelogen."

20 jun 2018:
'Eén van de vele voordelen van opvang in de regio is dat je de sadistische, inhumane en wel schrijnende zaken ook in de regio houdt', schrijft Sheila Sitalsing in haar column van 19 jun 2018 in De Volkskrant.
"Dat doen Europese leiders slimmer. Hier betalen ze een land als Turkije, waar ook wel schrijnende en rare dingen gebeuren, miljarden om migranten voor ons tegen te houden."

18 jun 2018:
'Drang naar conformisme is funest in een samenleving die meer en meer gekenmerkt wordt door diversiteit' Bron: Opinie van Walter Palm in De Volkskrant van 18 jun 2018
"Sinds de opkomst van Fortuyn in 2001 waait er voor minderheden een gure wind. De dominante reflex in Nederland is gericht op conformisme: ‘Normaal. Doen.’ (de verkiezingsleuze van de VVD in 2017)."
"In het magistrale De angst voor de vrijheid analyseerde Erich Fromm de psychologische drijfveren van het nationaalsocialisme. Hij kwam tot de conclusie dat de angst voor vrijheid, voor het anders zijn, de wortel is voor deze kleinburgerlijke beweging die uitgaat van een dwingend conformisme. De drang tot conformisme die zich tegenwoordig manifesteert is dus voedingsbodem van populisme en van nationalisme."

01 mrt 2018:
'Nergens meer varkens dan in Nederland' Bron: AD 01 mrt 2018
In totaal gaat het dus om ruim 12 miljoen varkens in 2018.  Die moeten ook allemaal eten en hebben huisvesting nodig. Besluiten we morgen om met z'n allen vegetariër te worden, en/of de export van vlees stop te zetten, dan zakt het 'inwoneraantal' van Nederland (rekenen we alleen mensen en varkens) dus met richting de 12 miljoen. Is in een klap het hele 'overbevolkingsvraagstuk' opgelost.
En degenen die beweren dat zij zo lief en zorgzaam omgaan met varkens zou ik willen uitnodigen om de veestapel af te bouwen en hun stallen  te verbouwen tot appartement. Daarmee zou de woningnood in Nederland dan per direct zijn opgelost, zonder dat het ten koste van de Natuur gaat.
'Huizen op het platteland in plaats van vleesproductie' Bron: Nieuwe Oogst 14 nov 2020
"De veestapel met 75 procent krimpen en op de vrijkomende ruimte op het platteland, een miljoen huizen bouwen. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren dat 15 november wordt gepresenteerd." Win-win?

Zie ook:
VluchtelingenWerk Nederland
Stichting Vluchteling
Stichting Bootvluchteling
Care
UNHCR
Amnesty International
Human Rights Watch
Urgenda
Environmentalism
Unicef
Warchild
Voice Project
PACMA
Over de Muur

Bijsluiter:
Met een * aangeduide citaten behoren tot de grotere groep der Parodialen. Ze worden vooral veel gebruikt in de vierdelijns zorg. Parodialen worden specifiek ingezet bij klachten van verhoogd ego. De werkzame stof bestaat meestal uit Parodie of Satire, maar soms bevat het medicijn ook Ironie, Spot, Humor of aanverwante stoffen. Bijwerkingen zijn niet bekend. Het middel moet wel met terughoudendheid worden toegepast bij mensen met een chronisch tekort aan 'Selfspot'. Humor kan bij deze groep patiënten soms dodelijk zijn. In mildere vorm zijn effecten waargenomen van allergie en irritatie.  Deze verschijnselen verdwijnen meestal binnen een paar minuten. Wanneer de reactie heftiger is en langer aanhoudt is het raadzaam contact op te nemen met de huisarts. Neem altijd de betreffende Parodial mee, zodat uw arts weet welke stof van toepassing is.
: zoiets als , 'Geprüfte Sicherheit', voor de persvrijheid? Zie ook Sheila Sitalsing op 30 aug 2017